Døden i skogen

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Elise Andrioli hadde alt: skjønnhet, sjefsstilling, hun var forlovet og hadde mange venner. Når en terroristbombe ryster hennes verden, og hun begynner å sperre seg inne, blir hun hentet hjem til familien i nærheten av Paris. Tilbake i denne stille forstaden begynner ikke Elises nye liv særlig rolig. Unge gutter forsvinner i skogen, og blir funnet flere dager senere, døde og lemlestet. Morderen får tilnavnet Døden i skogene. En dag møter Elise Virginie, en merkelig liten pike som kan fortelle at hun var til stede da morderen drepte Michael, en liten gutt som var meldt savnet flere dager tidligere. Senere på ettermiddagen blir dødsfallet bekreftet i lokalavisa. Snart forteller Virginie at også Elise er et mål for morderen.

En ung kvinne som er lam og blind, men ikke døv, blir involvert i etterforskningen av barnedrap. Kåret til beste franske kriminalroman i 1997. En ung kvinne, Elise, kommer en dag i kontakt med en syv år gammel pike, Virginie, utenfor et supermarked. Virginie gir henne foruroligende opplysninger om en rekke guttedrap. Et av ofrene er hennes egen bror. Det er «Døden i skogen» som har tatt dem, sier hun. Og nå har «Døden i skogen» sett seg ut et nytt offer. Drapene har skaket det lille samfunnet, og barnet vet tydeligvis noe. Men er Elise i stand til å avdekke morderens identitet før flere liv går tapt? Én ting er å sette i gang en undersøkelse, noe ganske annet å fortelle hva hun vet. For Elise er blitt hardt skadd i et bombeattentat; hun er lenket til en rullestol og kan bare bevege den ene fingeren. Hun kan verken se eller snakke. Men hun har beholdt evnen til å lytte. Døden i skogen ble i 1997 kåret til beste franske kriminalroman og er oversatt til en rekke språk. Brigitte Aubert presenteres for første gang på norsk med denne boken.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205301986