Døden i sakristiet

De norske bokklubbene 1994 Innbundet

Her møter leseren den øl-drikkende og Mozart-elskende førstebetjent Morse og hans assistent, overkonstabel Lewis. Tre lik er til nå funnet i St. Frideswide-kirken, og Morse og Lewis prøver bl.a. å finne ut om det var soknepresten som stakke ned kirketjeneren, i denne ganske alminnelig menigheten i utkanten av Oxford. Forfatteren fikk Silver Dagger-prisen for denne boka. Bøkene om førstebetjent Morse og overkonstabel Lewis er filmatisert for fjernsyn, og pr. november 1993 er det laget 28 episoder. Dette er den fjerde boka om inspektør Morse.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1994

Genre Politi og detektiver Krim

Fra bokens etterord av Nils Nordberg: «Den vesentligste innvending som er reist mot Morsebøkene, er at de iblant tenderer mot å bli nesten for utspekulerte. Det skal en våken leser til for å følge alle de krumspring og spissfindigheter intrigen vikler seg inn i og ut av. Intrigene er produkter av en beregnende hjerne. Men de er samtidig moderne kriminalhistorier hvor de psykologiske elementer og miljøene, både på høyt og lavt samfunnsnivå, er like vel utviklede som puslespillet. Mysteriene er nok kompliserte, men mordene er av det realistiske slaget og uten den kunstige fornemmelsen av konstruksjon som mispreger mye av den klassiske detektivlitteraturen. Gjerningspersonene drives oftere av lidenskaper enn kald beregning, den hyppigst forekommende årsaken til kriminell adferd er kjønnsdriftens uregjerlighet - og så lignende, kjente motiver som hevnlyst og grådighet.» Mer om boken mv i et innlegg på bloggen min

• "Anneksets hemmelighet" av Colin Dexter
  • "The jewel that was ours" av Colin Dexter