Døden i Baugen

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 CD

Vilhelm Thygesen blir involvert i noe som kan være en mulig drapssak i et fotballmiljø i det lille Østfold-stedet Baugen ved Ytre Oslofjord. Hans gamle venn finansmannen Bernhard Levin, har kjøpt seg inn i både hotellet og fotballklubben på stedet. Klubben, Baugen IL, med flere nyinnkjøpte utenlandske proffer, har overraskende rykket opp i Adeccoligaen. Levin inviterer Thygesen med seg på skalldyraften på hotellet, der hele fotballaget er samlet. Midt på natta blir en av klubbens toppspillere funnet blodig og druknet ved moloen rett nedenfor hotellet. Dette er den tolvte boken om Vilhelm Thygesen.

"Døden i Baugen" er den tolvte boka om Vilhelm Thygesen. Vilhelm Thygesen blir involvert i noe som kan være en mulig drapssak i et fotballmiljø i det lille Østfold-stedet Baugen ved Ytre Oslofjord. Hans gamle venn finansmannen Bernhard Levin har kjøpt seg inn i både hotellet og fotballklubben på stedet. Klubbben, Baugen IL, med flere nyinnkjøpte utenlandske proffer, har overraskende rykket opp i Adeccoligaen. Levin inviterer Thygesen med seg på skalldyraften på hotellet, der hele fotballaget er samlet. Midt på natta blir en av klubbens toppspillere funnet blodig og druknet ved moloen rett nedenfor hotellet. Politiets etterforskning står i stampe. Da ber treneren til Baugen, Arvid Engebretsen, Thygesen om å snuse litt i saken. Og Thygesen er ikke den som lar seg be to ganger når han kan gå inn i rollen som privat etterforsker - så ryster et nytt dødsfall Baugen.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Østfold

Svært lenge siden jeg har lest en bok om Thygesen sist og jeg er usikker på hva jeg mener om både denne boka og om Thygesen.
For det første er vel ikke denne intrigen av de aller beste; fotballspillere og gammel mann drepes i stille kystkommune i Østfold. Hvem er morderen? Thygesen trekkes inn, sakte men sikkert.
Thygesen er nå blitt over 70 år, har vært gjennom kreftbehandling og har hjerteproblemer. Han er fortsatt raddis som stemmer rødt; han røyker sin Teddy (sic!) og drikker sin vin og sin hjemmelaga Calvados. Han blir litt vel karikert for meg. Kan ikke huske at han var sånn? Er det bare det at det er lenge siden jeg har "møtt" han?

Synes også at romanen skjemmes av gjentakelser, gjentakelser, gjentakelser. Ja, jeg har skjønt at Thygesen kan mye om fotball, ja jeg har skjønt at han liker alkohol. Er det troverdig at en person med hjerteproblemer og helbreda kreft røyker og drikker såpass mye som Thygesen i denne boka? Skeptisk.

Hørte denne på lyd og Nergaard holder denne boka flytende, for å si det sånn. En teknisk feil på boka må skyldes slurv og er første gang jeg har hørt på produksjoner fra Lydbokforlaget.

Jeg trur neppe jeg vil lese flere nye bøker med Thygesen i. Går heller tilbake til de gamle.

• "Den røde enke" av Stein Riverton
  • "De knyttede never - sagaen om Jonas Fjeld" av Øvre Richter Frich
  • "Kongen av Sahara - roman" av Thorvald Steen
  • "En biografi om Jens Bjørneboe - Sin egen herre og Født til frihet" av Tore Rem
  • "Mordet på Woldnes - en kriminalroman med Vilhelm Thygesen" av Jon Michelet
  • "Stø kurs - kriminalroman" av Kjetil Try