Dødeboka

livet med døden

av (forfatter) og Vibeke Maria Viestad (forfatter).

Spartacus 2021 Innbundet

Døden er universell. Den skal møte oss alle. Men døden er også et praktisk problem. Hva gjør vi med de døde kroppene?

I dag kan vi fråtse i detaljer om død i tv-serier og aviser, men hva vet vi om det som skjer etter at likbilen henter den avdøde? Ekteparet Viestad bor på Nordre Gravlund i Oslo og er daglige tilskuere til rutinene der. Deres fasinasjon og undring har resultert i denne boka, der de har gravd dypere enn seks fot for å granske vårt forhold til de døde.

Ofte slår vi ned blikket i møte med døden. Men hva hvis vi studerer den, med nysgjerrighet og empati? Hvordan er det å leve i samme hus med sine døde slektninger, slik torajaene på Sulawesi gjør? Hva er fordelene og ulempene ved å la sine døde bli spist av rovfugl? Hvorfor fikk Osebergdronningen med seg 15 hester og et skip i graven? Og hva i all verden er bakgrunnen for at hundretusenvis av nordmenn ble gravlagt pakket inn i plast?

Med utgangspunkt i hverdagen hjemme på gravlunden tar forfatterne oss med på en reise i Norge, verden og fortiden. Dødeboka passer for alle som vet at deres tur også kommer, men som ønsker seg en god bok på veien.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2021

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser. Vet ikke om jeg klarer å slå 2021

• "Kroppen - en guide for deg som bor i den" av Bill Bryson
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Lars Monsen - mitt liv" av Lars Monsen
  • "Et større vi - til forsvar for livet" av Geir Lippestad
  • "Til oss - fra de eldste" av Linn Skåber
  • "Privatlivets fred" av Selma Lønning Aarø
  • "Landet mot nord - 1000 år" av Mona Renate Ringvej
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Norrøne guder - Bok 1" av Neil Gaiman
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen