Død ved daggry

en sørafrikansk thriller

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Tiden 2007 Innbundet

Zatopek van Heerden er en kulturelt skolert eks-politimann i Pretoria. Han var vel ansett, men nå har livet hans falt fullstendig fra hverandre. Han havner i slåsskamper, går på fylla, fornærmer folk rundt seg og blir sett på som en arrogant jævel. Advokat Hope Beneke hyrer van Heerden for å etterforske et forsvunnet testament og et ett år gammelt mord, der en antikvitetshandler ble funnet drept og mishandlet på det groveste med en blåselampe. Zapotek er kanskje den eneste som klarer å løse floken, men han er uortodoks og vanskelig å samarbeide med. Parallelt avdekker van Heerden historien om sitt liv: om oppveksten som afrikander i et gruvesamfunn og hva som ble utslagsgivende for hans livsløp, om et Sør-Afrika før og etter apartheid og om hvordan en grunnleggende god mann blir ute av stand til å tro på noe annet enn det onde.

Fantastisk sør-afrikansk thriller av prisbelønt forfatter Deon Meyer gir leseren den sjeldne, gode følelsen av å være innvidd. Han beskriver etterforskningen, det sørafrikanske landskapet og den årelange rasekonflikten, og hovedpersonens kjærlighet til matlaging . på en slik måte at det er som å være til stede, å ha sett, lært og opplevd noe nytt.Den sør-afrikanske krimforfatteren Meyer har med sin perfekt gjennomførte andre bok bekreftet sin posisjon som en av genrens beste stilister. Dette er en bemerkelsesverdig bragd fra et enestående, nytt talent.- Publishers Weekly Meyer greier å bygge opp spenningen så effektivt at leserne vil ha vanskeligheter med å bestemme seg for hvilket av mysteriene i boka de ønsker å få oppklart først. (...) En perle av en fortelling.BooklistDeon Meyer serverer oss et fengslende mysterium som blir løst ved hjelp av innbitt feltarbeid og glimt av innsikt og intuisjon, og et treffende portrett av en mann og en nasjon hjemsøkt av en skamfull fortid Amazon.co.uk. Fra Sør-Afrika post-apartheid kommer en thriller som er god nok til å være i hælene på le Carré. Fantastisk miljø, frodige og fargerike personer, anført av en modig/sårbar hovedperson som gjør empati enkelt... Tilhengere av spenningsromanen bør ikke gå glipp av Meyer. Starred Review, Kirkus Reviews

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205356269

EAN 9788205356269

Genre Thrillere

Omtalt sted Sør-Afrika

Hehe, pussig. Jeg har lest denne før! For mange år siden, men jeg husket nesten ingenting. Bare en vag gjenkjennelse når jeg nå leste boken på nytt. Ikke for det at denne thrilleren er dårlig. Slett ikke. Min terning gir en solid firer. Eller en svak femmer. Litt minus gir jeg fordi det hele blir litt, vel… vilt. Handlingen, storyen, tar litt for mye av etter min smak. Men godeste Deon er ikke alene der blant forfattere i thriller-genreen. Hehe, bare det at jeg leste boka to ganger er et kvalitetsstempel:)

• "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Den sjette mann" av Charles Cumming
  • "Herreavdelingen" av Don Winslow
  • "Syv dager" av Deon Meyer
  • "Ikaros" av Deon Meyer