Dobbeltspill

sviket mot fredsprosessen

palestinske myndigheters manglende anerkjennelse av Israel, hat-propaganda og oppfordring til voldsbruk fra fredsforhandlingene i 2010 til utgangen av april 2011

av (forfatter), Nan Jacques Zilberdik (forfatter), Morten Fjell Rasmussen (oversetter) og Palestinian Media Watch (utgiver).

Med Israel for fred 2012 Heftet

Forfatterne av boka er grunnlegger av og analytiker ved organisasjonen Palestinian Media Watch. De tar for seg palestinske myndigheters forsikringer til verdenssamfunnet om sitt ønske om en tostatsløsning og varig fred med Israel, og gir eksempler på at de formidler det motsatte til sin egen befolkning.

Denne boken setter søkelyset på et dobbeltspill som har pågått i en årrekke: Mens palestinske myndigheter har forsikret verdenssamfunnet om at de går inn for varig fred basert på en tostatsløsning, forteller de noe helt annet til sin egen befolkning. Utad gir de inntrykk av at de tar avstand fra terror og hat-indoktrinering, men mange eksempler beviser det motsatte. Henvendt til sine egne presiserer Fatah at hele Israel er en del av Palestina som skal frigjøres. Folket oppmuntres til å bruke terror for å nå dette målet, men terrorister får også klar beskjed om å være nøye med valg av tidspunkt. De hundrevis av eksemplene i boken er hentet fra såkalte "moderate" Fatah- og PA-kilder, ikke fra Hamas.

Forlag Med Israel for fred

Serie MIFFs bokserie (1)

Omtalt sted Israel Palestina

• "Fra uminnelige tider - opprinnelsen til den arabisk-jødiske konflikten om Palestina" av Joan Peters