Dobbeltgjengeren

av (forfatter) og Peter Normann Waage (oversetter).

Solum 2001 Heftet

Dostojevskij's andre bok. Som en dobbeltgjenger, en skygge, fulgte den ham i arbeidet med hans første bok. Her dominerer psykologen Dostojevskij, han skuer ned i menneskenes avgrunner og avkroker, utforsker og iakttar et menneskes uavvendelige vei mot katastrofe og undergang. Foruten den stakkars Goljadkin, er det vitenskapsmannen, betrakteren og eksperimentatoren som er mest fremtredende. Pinlig nøyaktig, med en nesten naturalistisk språkbruk skildres hans fortvilede og ofte også desperate reaksjoner på de skrekkeligheter han blir utsatt for.

I en tilstand av begynnende forfølgelsesmani vandrer Goljadkin omkring i novembernatten, og ser sin dobbeltgjenger, som han tillegger sitt skjulte, ubevisste jeg, og sine undertrykte forestillinger og ønsker.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2001

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Russland

Dostojevskij var bare 25 år da han ga ut Dobbeltgjengeren i 1846, hans andre bok. Det er en kort roman, og her er det ikke altfor mange karakter og kallenavn å holde rede på. Allikevel ble jeg mentalt sliten av å lese den, både på grunn av det hektiske språket, men også fordi du befinner deg i en syk manns sinn.

Dette virkemiddelet var ikke blitt brukt før i litteraturen, og da er det kanskje ikke så rart om Dostojevskij leker seg og overdriver litt bruken av denne dobbeltgjengeren. Det ble i overkant og ødela en del av opplevelsen for meg.

Det var en grusom natt, en ekte novembernatt, fuktig og tåket, full av regn og sne, svanger med tannpine, snue, forkjølelse og lungebetennelse, alle slags farlige febre og infeksjoner; kort sagt, en ekte peterburgsk novembernatt med alle dens velsignelser og gaver.

Dr. med. og kirurg Kristian Ivanovitsj Rutenspitz er en meget kraftig herre, til tross for at han allerede begynner å bli noe eldet. Han har buskete grå øyebryn, bakkenbart og funklende øyne som alene kan jage sykdommer på flukt.

Fuglen flyr selv i børseløpet til jegeren, sier en og det er sant; de ordene kan gjelde som regel. Men hvem er jegeren her, hvem fuglen?

«Nå, slik gikk det altså til?»
«Ja, Kristian Ivanovitsj. Og alle er likedan. En gammel mann – står med den ene foten i graven, som ordspråket sier – men straks noe slikt kvinnfolktøys og sladder kommer opp, er han i fyr og flamme. Det er det som skal til her i verden.»

Men du vil også forstå at selv ikke gull kan gi trygghet mot tårer, min venn.

For deg som har det travelt, men likevel liker å skryte på deg å ha lest de store, tunge russerne.

Denne listen er en oversikt over russisk litteratur jeg har lyst til å snuse på!

Av russisk har jeg bare lest:
- "Mesten og Margerita" av Michail Bulgalov
- "Forbrytelse og straff" av Dostojevskij
- "Det franske testament" av eksilrusseren Andreï Makine
- "Anna Karenina" av Lev Tolstoj
- Og så Akunin da, som jeg ikke helt vet hvor jeg har... er blitt fortalt at det er satire ...

Jeg skjønner at det er mye jeg har gått glipp av!

• "Menneskene på godset Stepantsjikovo. Bd. 12" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Satiriske fortellinger. Bd. 21" av Fjodor M. Dostojevskij