Djevelmasken

av (forfatter) og Marius Renberg (illustratør).

Aschehoug 2017 Heftet

I 1708 blir predikanten Conrad Krämer funnet død ved Juvdal stavkirke.
I 1963 blir kallskapellan Pontius Fjeldberg kastet ut fra tårnet på bygdas nye kirke.
I 2015 blir journalisten Daniel Lyche drept mens han skriver bok om de to drapene.
Dermed blir arkeologen Bjørn Beltø tilkalt til Juvdal som historisk sakkyndig. En fire tusen år gammel babylonsk djevelmaske og det magiske middelalderdiagrammet Sigillum Dei ¿ Guds segl ¿ står stadig mer sentralt i mysteriet.

ISBN13 9788203362095

EAN 9788203362095

Serie Bjørn Beltø-serien (6)

Genre Thriller

Omtalt sted Telemark

Tildelt litteraturpris Riksmålsprisen. Voksen 2016 Riksmålsforbundets litteraturpris 2016

Her er min anmeldelse i VG av Djevelmasken (ekstern link)

Igjen er den sære arkeologiprofessoren Bjørn Beltø i sentrum.
Denne gangen er han innkalt som historisk sakkyndig til bygda Juvdal. Den lille bygda har tre uoppklarte mord på samvittigheten, og en mystisk djevelmaske står i fokus.
Men kan de tre sakene ha noe med hverandre å gjøre? Årstallene er jo veldig spredt: 1708 - 1963 - 2015...

Ikke den beste boken fra Egeland synes jeg. Ble til tider litt kjedelig med oppramsing av fakta, men greit å ha lest den.

Dette er ikke noen dårlig bok. Men det er heller ikke hva man forventer av en Beltø -historie. Det storslåtte over-the-top ala Indiana Jones mangler. Igjen står en nokså ordinær kriminal. Til tider minner det mer om en Agatha Christie enn en Beltø.

Men for alle del. Dette er ingen dårlig Krim.

... bare ikke en Beltø.

Bjørn Beltø er min helt. Takk for fin leseopplevelse.

Er stor Beltø-tilhengar, men dette var skuffande. Historien blir syltynn, og ein lurer på om det er ei ungdomsbok ein les. Satser på at dette var eit arbeidsuhell, og at neste Beltø-bok er i godt, gammalt slag.

Lik et Soria Mora slott funklet Juvdal pleie- og omsorgssenter i skogkanten. Tåken hadde letnet. Jeg stanset og så utover landskapet. Vilt, øde. Visst var Juvdal en del av siviliasjonen. Det føltes bare ikke sånn.

Av og til kunne man få inntrykk av at noen hadde skrudd av hele Juvdal. At noen hadde røsket støpselet ut av kontakten og lagt bygda øde.

Statsarkivaren så ut som om han fra tidlig barndom var blitt oppfostret i arkivets dypeste, mørkeste kjellermagasin på en blanding av harsk fiskekraft, kjøttslintrer og kokt kål.

På hotellrommet fant jeg frem laptopen og koplet meg til hotellets troløse nett.

En hverdag er en knagg å henge fra seg uroen på.

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

Bøker jeg skal lese

• "Falken" av Tom Egeland
  • "Alle kan drepe - kriminalroman" av Jørgen Brekke
  • "Paradisplaneten - kriminalroman" av Jørgen Brekke
  • "Bibliotekets voktere" av Glenn Cooper
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Korset" av Ingar Johnsrud
  • "Den gjenfødte morderen" av A.J. Kazinski