Djevelens yngel

Capitana 2020 Innbundet

Dette er den siste boka i Kodal-trilogien. Hver bok kan lese frittstående, men vi møter de samme menneskene i ulike roller gjennom bøkene. Og i denne siste dras trådene tilbake til Mari, som forsvant i Lille Linerle.

Forlag Capitana

Utgivelsesår 2020

Serie Håkon Haakonsen (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sandefjord

Myriam H. Bjerkli "Djevelens yngel"
Ni år gamle Eivind blir kidnappet av en kvinne midt i Sandefjord sentrum, samme dag som 17 år gamle Tobias forsvinner under en sykkeltur i Kodal. Politiførstebetjent Håkon Haakonsen fokuserer først og fremst på Eivinds forsvinning. Hvem vil kidnappe en ni år gammel gutt? Da han etter hvert får mistanke om at kidnapperen er guttens halvsøster, Mari, som forsvant for mange år siden, blir det enda mer uforståelig. Hvorfor har hun kommet tilbake og tatt med seg lillebroren sin? Da sykkelen til Tobias blir funnet, skjønner Håkon at heller ikke Tobias har forsvunnet frivillig. Noe har skjedd ham, men det finnes ingen spor. Midt i kaoset får Håkon også en drapssak i hendene. Har de tre sakene noen sammenheng?

Bok nr tre i Kodal trilliogien. Ei bok som ikke hva planlagt i skulle komme i starten av serien. Jeg er er glad forfatteren tok til vettet og skreiv denne boka ! For hva mange løse tråder etter de to første bøkene. De to første bøkene hva også meget bra så hva spent på denne. Å mange som venter på denne Her blir en kasta rett ut i det fra første side å følelse registeret blir satt i full bevegelse til siste side. Så her topper forfatteren med den beste boka av de tre. Ei vond bok å lese. Men forfatteren får fortalt det på en god måte uten at det blir for mye av. Dette er ei bok det hva veldig vanskelig å legge fra fra seg tross alt vonde en får lese om. Et dypdykk i menneskesinnet og dets ondskap. Rått, brutalt og intenst. Så intenst at hva totalt utslitt etter lest ferdig. Denne boka sitter i lenge etter er lest. Her går en testa følelseregisteret når en leser. Jeg satte alt til sides såvond hva boka å legge fra seg.Skal du ha med kun ei bok på påskeferie ta med denne å du vil ikke angre. Årets lese opplevelse for meg til nå i år. Har du ikke lest de to foregående les de første anbefaler jeg. Dette hva en virkelig PAGETURNER. Denne anbefaler jeg sterkt videre. Tross boka dystre historier å skjebner så vil du ikke angre. Her lander terningen stødig på en sekser. Boka er mottatt som PDF fil.
Terningkast 6

Djevelens yngel plukker absolutt opp alle trådene fra de to første bøkene og lar ikke noe bli igjen. På den måten er den en fin og selvforklarende kriminalroman. Men jeg synes Lille Linerle, og Stella Polaris var bedre. Bjerkli hadde en nerve da hun skrev om overgrep i ulike former, som mangler i denne oppsummeringen. Nå må du ikke tro boken er dårlig, for det er den absolutt ikke. Men den er ikke helt så god som sine forgjengere. Det er også en bok som er helt avhengig av at du leser de to første hvis du skal forstå alle henvisningene til det som har skjedd før, og hvorfor det også blir begått et mord mot slutten av boken.

Denne anbefales som tredje bok i en trilogi. Fordi den rydder så nydelig opp i alt. Jeg elsker det. Det er så ofte at det ikke skjer, eller at forfatteren glemmer noe han eller hun burde tatt med. Dette er en ryddig og spennende kriminalroman, og anbefales.
Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

Eivind skal bare ut å kjøpe is sammen med Maria som er en kunde i kunstgalleriet til moren til Eivind. Moren kontakter politiet da han ikke kommer tilbake. Else som er ute å kjører i etterkant, kjører plutselig på noe mykt, og oppdager en gutt i veibanen. Stella og Marius kommer også kjørende, og kjører med ett på en støtfanger. Det viser seg at episodene gradvis knyttes til hverandre.

Myriam skriver bra. Selv om historien er litt mørk, så blir man dratt inn i den spennende handlingen fra første side. Dette er bok tre i en trilogi, og den kan absolutt anbefales uansett om du har lest de to første eller ikke.

Les hele omtalen her

Lest i 2020

• "Lang lang rekke" av Bjørn Bakken
  • "Elskede Emilie" av Myriam H. Bjerkli
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Sorte hull" av Filip Lundhaug
  • "Grønnøyd monster" av Myriam H. Bjerkli