Djevelens kobber

av (forfatter) og Nils Nordberg (oppleser).

Cappelen Damm 2016 Lydfil

Utgivelsesår 2016

Format Lydfil

ISBN13 9788202500382

EAN 9788202500382

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Oslo

Det er vel ikkje heilt feil å seie at Alf R. Jacobsen har spesialisert seg på sakprosabøker om 2. verdskrigen? Best kjend er kanskje boka Kongens nei, som blei filmatisert for ikkje så lenge sidan. Men han har også skrive ein og annan kriminalromanen, slik som denne boka frå 2014. Men har du sett, handlinga er lagt til tida rundt andre verdskrigen, og den ligg tett opptil hendingar som han har skildra i nokre av sakprosabøkene sine.

Dette var nok eit lurt grep, for sjølve krim-delen av historia var ikkje all verdens. Det som likevel gjer boka verd å lese er den truverdige og velskildra rama rundt det heile. Eg tvilar ikkje ein augneblink på at Jacobsen kan dette stoffet til fingerspissane. Mange av romanfigurane er henta frå historiebøkene, og for den som ikkje har visst særleg mykje om Litsafronten og krigsdramaet i traktene mellom Finnmark og Kola-halvøya så er her mykje å lære (Kjartan Fløgstad har også gitt desse hendingane stor plass i boka si Grense Jakobselv.)

Kvifor djevelens kobber? Ein viktig motivasjon for maktkampen i nord var tilgangen på nikkel. Namnet «nikkel» kjem av det tyske «nickel», som var ein slags mellomting mellom bergnisse og djevel. Tyske gruverarbeidarar var nemleg frå gamalt av kjende med ein type koparmalm som det var uråd å utvinne kopar frå. Derfor meinte dei at denne malmen var forgjord av djevelen. Seinare fann ein ut at denne malmen inneheldt eit anna metall, som då fekk namnet nikkel. Sånn, det er utruleg kva ein kan plukke opp av å lese krimbøker.

... problemet er ikke at nordmenn er korrupte. Problemet er at nordmenn er billige. Det skal du huske. En hyttetur, et klaps på ryggen, en rimelig bil. Det er ofte mer enn nok.

Gjennom sine forbindelser til kretsen rundt Hitler og de øverste sirkelene i Wehrmacht var han godt trent i den fremste av Wehrmachts blodsporter: jakten på syndebukker.

Nei, det er ikkje ei liste der ein rockemusikk-genre er fellesnevnaren. Det er i staden ei liste over bøker der eit metall er med i tittelen. Enkelte av bøkene har eg lest, andre kan eg tenke meg å lese.

• "Be aldri om nåde" av Martin Österdahl
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-45" av Alf R. Jacobsen
  • "I siste øyeblikk" av Jeff Abbott