Djevelen dypper pennen

av (forfatter) og Randi Brun Mannsåker (oversetter).

Luther 2010 Innbundet

Boken er en samlig brev fra demonen Tommeskrue til nevøen Malurt. Seniordjevelen maner juniordjevelen til å lede mennesker ut i fristelse, som den djevelen han er.

En rekke brev er funnet, ført i pennen av demonen Tommeskrue. Han skriver til sin nevø, Malurt, om kampen mot Gud og mot det gode. En åndelig virkelighet trer fram i disse brevene - en virkelighet som påvirker de mest trivielle og dagligdagse valg og hendelser i et menneskes liv. Med forord av Morten Holmqvist. C.S. Lewis (1898-1963) er mest kjent for sine fantastiske bøker om Narnia som i årtier har fascinert og forundret stadig nye barn og voksne. Men Lewis' forfatterskap er større enn som så. Han skrev mer enn 30 bøker i mange ulike sjangere, mange av dem revitaliserte en eldgammel litterær tradisjon, nemlig apologetikken. Nå foreligger flere av disse bøkene på norsk i en ny serie, C.S. Lewis klassikerserie.

Forlag Luther

Utgivelsesår 2010

Serie C.S. Lewis klassikerserie

Genre Religiøs litteratur

• "Strømmer av levende vann" av Oddvar Søvik
  • "Gjør som Gud - bli menneske" av Stefan Gustavsson
  • "Den sårede hjelper - hvordan vi med vår sårbarhet kan bli en kilde til liv for andre" av Henri J.M. Nouwen
  • "Guds virkelighet - hovedtrekk i kristen dogmatikk" av Jan-Olav Henriksen
  • "Gleden uten grenser - daglige lesninger" av C.S. Lewis
  • "Mirakler" av Clive Staple Lewis
  • "Hellig jul"
  • "Se det i øynene" av Clive Staple Lewis
  • "Ånd og bokstav - den smale veien mellom fanatisme og forfall" av Peter Halldorf
  • "Svar på tiltale - nye ateister - gamle anklager - gode grunner for tro" av Bjørn Are Davidsen
  • "Gud på tiltalebenken - teologiske essays" av Clive Staple Lewis
  • "Om forlatelse og andre essay" av C.S. Lewis