Djevelen dypper pennen ; Den store skilsmissen ; Se det i øynene ; Gud på tiltalebenken

Luther 2001 Heftet

Boka inneholder 4 klassikere. Djevelen dypper pennen er en samlig brev fra onkel Tommeskrue til nevøen Malurt. Onkelen maner nevøen til å lede mennesker ut i fristelse, som den djevelen han er. I Den store skilsmissen lar forfatteren gjenferd fra helvete reise til himmelen. De kan bli der dersom de ønsker det, men de fleste reiser tilbake. I Se det i øynene forteller forfatteren om hvordan hans ateistiske livssyn begynte å slå sprekker. Dernest presenterer han det sentrale innholdet i den kristne tro, som etterhvert skulle komme til å prege hans liv. Gud på tiltalebenken inneholder en rekke foredrag forfatteren har holdt og hvor han svarer på mange sentrale spørsmål om kristen tro.

Forlag Luther

Utgivelsesår 2001

De kristne tror altså at en ond makt for tiden har gjort seg til prins av denne verden. Det reiser selvsagt problemer. Er denne tingens tilstand i samsvar med Guds vilje eller ikke? Hvis den er det, vil du si at Gud er en merkelig gud, og hvis den ikke er det - hvordan kan noe hende som er mot viljen til et vesen med absolutt makt?