Disgrace

Vintage 2000 Heftet

En skilt middelaldrende engelsk professor har en impulsiv affære med en student. Når det blir oppdaget av skolestyret blir det forventet at han vil be om unnskyldning for å få beholde jobben, men i stedet nekter han og sier opp jobben. Han trekker seg tilbake for å leve sammens med datteren Lucy på hennes farm. Livet hans ser ut til å roe seg inntil maktbalansen i landet endres og han og datteren blir offer for et brutalt angrep. Dette forandrer dem begge på en måte han aldri kunne ha forutsett.

After years of teaching Romantic poetry at the Technical University of Cape Town, David Lurie, middle-aged and twice divorced, has an impulisive affair with a student. The affair sours; he is denounced and summoned before a committee of inquiry. Willing to admit his guilt, but refusing to yield to pressure to repent publicly, he resigns and retreats to his daughter's isolated smallholding.
For a time, his daughter's influence and the natural rythms of the farm promise to harmonise his discordant life. But the balance of power in the country is shifting. He and Lucy become victims of a savage and disturbing attack which brings into relief all the faultlines in their relationship.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2000

Omtalt sted Sør-Afrika

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 1999

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

"The business of dog-killing is over for the day, the black bags are piled at the door, each with a body and soul inside. He and Bev Shaw lie in each other´s arms on the floor of the surgery. In half an hour Bev will go back to her Bill and he will be loading the bags."

Skittenrealistisk prosa med lyriske overtoner. Mangefasetert og vidtfavnende, men likevel (ubehagelig) gjenkjennende og nært.
I et hvitt dilemma i Sør-Afrikas nedgrodde bakgårder møtes primale drifter i menn og kontinent. Protagonisten siterer Lord Byron og William Wordsworth for en søken etter moralsk gyldighet, men den forblir en utopi. Ikke uten grunn at Coetzee har fått Nobelprisen i litteratur for sine utgivelser. Virkelig en "må-lese"-roman!

Hørte lydbokversjonen av denne i bil fram og tilbake til Uppsala. Begynte bra, men holdt ikke helt ut...

Jeg leste denne boken under lesemaratonen tidligere i sommer og satte den raskt som en av mine favoritter. Vanære er en dyster fortelling om mennesker og dyr i tiden etter apartheid-styre i Sør Afrika.

Men hun har kanskje et poeng. Kanskje har de unge rett til å bli beskyttet mot synet av de eldre i lidenskapens vold. Det er jo det horer er til for: å tåle å se de uskjønnes ekstase.

Som en forelskelse. Blir de unge fortsatt forelsket, eller er den mekanismen blitt avleggs nå, overflødig, kuriøs, som damplokomotivet? Han har ikke fulgt med, er gammeldags. For alt han vet kan forelskelse være gått av mote og kommet tilbake en håndfull ganger.

Sladderkverna, tenker han går dag og natt, maler rykter. De rettskafnes samfunn holder sine i kroker, over telefonen, bak lukkede dører. Lattermild tisking. SCHADENFREUDE. Først dommen, så rettergangen.

Våre veier krysset hverandre. Vi vekslet noen ord, og da skjedde det noe jeg ikke vil prøve å beskrive, siden jeg ikke er poet. La meg nøye meg med å si at Eros gjorde sin entré. Etter det var jeg ikk den samme."

Livet på landet har alltid handlet om naboer som legger opp råd mot hverandre og ønsker hverandre pest, dårlig avling og økonomisk ruin, men i en nødsituasjon likevel er parat til å rekke en hjelpende hånd.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Verden brenner, og vi kan alle bli bedre, aktive anti-rasister. Å lese skjønnlitteratur som gir et innblikk i hvordan det er å oppleve rasisme kan være et steg på veien. Mitt lille bidrag er et knippe bøker jeg har lest som omhandler rasisme, minoritetsopplevelsen og utenforskap. Alle bøkene er gode, men Sula, Disgrace og Unaccustomed Earth var utrolig gode! Videre planlegger jeg å lese flere svarte forfattere, bl.a Toni Morrison og Zora Neale Hurston. Andre forfattere jeg har lyst til å lese er Bernadine Evaristo, Ta-Nehisi Coates, Audre Lorde og Maya Angelou.

• "Barndom" av John M. Coetzee
  • "Ungdom" av John M. Coetzee