Disclaimer

2015 Heftet

"Disclaimer stealthily steals your attention and by the end holds you prisoner - a searing story that resonates long after the final page. The best thriller I've read this year". (Rosamund Lupton). What if you realized the book you were reading was all about you? When an intriguing novel appears on Catherine's bedside table, she curls up in bed and begins to read. But as she turns the pages she is sickened to realize the story will reveal her darkest secret. A secret she thought no one else knew.

Utgivelsesår 2015

Genre Psykologiske thrillere

Til tider smart skrevet og småcreepy lesestoff. Utgangspunktet, der hovedpersonen plutselig gjenopplever urovekkende hendelser fra fortiden i en bok hun har kommet over, er interessant. Boken lider imidlertid av nokså flate (og lite troverdige) karakterskildringer. Romanens bad guy blir for pinglete og usammenhengende, og selv etter oppklaringen greide jeg ikke å opparbeide noen særlig varme følelser for hovedpersonen Catherine.

Stalker-thriller som fenger fra første side. En historie fra langt tilbake i tid dukker opp - i form av en bok - og utfordrer tilliten og ekteskapet. Ubehagelig og gripende - uten av være "blodig" :-) Anbefales!

AVSLØRT AV RENÉE KNIGHT

Orginaltittel: Disclamer

Blir utgitt i Norge i midten av juli 2015

Renée Knight er fra London og jobbet som manusforfatter før hun ble forfatter. Avslørt er hennes debut som forfatter og i følge forlaget, har boken ligget på bestselgerlistene i England.

Catherine Ravenscroft finner en bok på nattbordet sitt, boken fremstår som fiksjon, men Catherine kjenner seg igjen i mange av elementene i boken. Boken beskriver hendelser som skjedde langt bak i tid, men som hun hele tiden har forsøkt å fortrenge. Og den eneste som kjenner sannheten i tillegg til henne selv er død for mange år siden.

Snart befinner Catherine seg i et levende mareritt. Og ikke nok med at hun har blitt konfrontert med disse hendelsene, så har noen blandet hennes ektemann og sønn inn i dette også.

Boken Avslørt ble sendt til meg fra forlaget for noen uker siden, men jeg har spart litt på den slik at anmeldelsen skal komme litt nærmere utgivelsen.

Jeg hadde store forventninger til boken da det var beskjed om at boken befant seg på bestselgerlister i England. Det er noen sammenhenger her som jeg ikke skjønner. Blant annet hvordan hun kunne kjenne seg så godt igjen i boken når de faktiske hendelsene var såpass forskjellige fra de som ble beskrevet? Hvordan kan en tydelig psykisk ustabil person bare godta en sannhet som blir fortalt av en person vedkommende ikke stoler på?

Bortsett fra noen slike ting som, for meg, virker usannsynlige, så syns jeg dette er en veldig god bok. Den er lettlest og spennende.

Kan minne meg litt om bøkene til Joy Fielding.

Denne boka fanget meg aldri helt. Det var veldig lite troverdige og enda mindre sympatiske karakterer. Den virket bare lite gjennomført når det gjaldt menneskene den handlet om. I tillegg var historien relativt dårlig gjennomført, og jeg skal ærlig innrømme at jeg skumleste siste halvdelen av boka fordi jeg ikke orket å lese ordentlig.

Nesehårene hans er utrimmet, og de skjelver som edderkoppbein når han blåser på teen. Han er ustriglet - noe som er et tegn på sunnhet, etter min mening.

Det krever mot, eller hva? Å løfte masken og se hva som befinner seg under den?

Livet er for kort til å kastes bort, sier han.

Robert tror han er den sterke av dem, men det er han egentlig ikke. Ekteskapet er skjørt, ikke bare deres, men alle ekteskap. Det er en balanse man må ta hensyn til, og hun mener at hun har lyktes i å opprettholde deres.

En kan si at Nancy hadde fått akutt empati, det var blitt en slags ekstremsport for henne. Hun var den mest empatiske personen man kunne tenke seg, men selv hun visste at det hun søkte var uoppnåelig. Det vil ikke si at hun ikke prøvde. Hvis noen var i stand til å forstå hvordan andre hadde det, var det Nancy. Det var færre lag mellom henne og verden enn hos noen andre. Hun hadde en helt spesiell evne til å sette seg i andres sted og komme tett innpå dem.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Oversikt over leste bøker 2019

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Den synske" av Belinda Bauer
  • "Kjærlighet for voksne" av Anna Ekberg