Din, til døden

Gyldendal 2008 Heftet

Dette er den andre boka om Varg Veum.

Din, til døden er andre bok i serien med privatdetektiven Varg Veum i førersetet, og den blir ofte rangert som en av Staalesens aller beste krimmer. Serien er nå aktuell som tv-film og på DVD, med Trond Espen Seim i rollen som Varg Veum. Den yngste klienten Varg Veum noensinne har hatt . en guttunge på 8.9 år . dukker opp i kontoret på Strandkaien. En ungdomsbande har stjålet sykkelen hans. Varg Veum rykker ut, redder sykkelen og blir kjent med guttens mor. Et behagelig bekjentskap . Men så skjer det et mord, og hvem andre blir arrestert som hovedmistenkt enn nettopp denne kvinnen?«... en av de fineste, mest seriøse, mest ærgjerrige bøker i norsk kriminallitteratur etter krigen.»Nils Nordberg, Dagbladet

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205386518

EAN 9788205386518

Serie Gyldendal krim

Omtalt sted Bergen

Dette er kanskje en ungdomsbok eller barnebok? klarte ikke å bli engasjert i hva som er kokt i hop side opp og side ned her, det var så forutsigbart og typisk. Faktisk er mange barnebøker mye mer original og interessant enn "Din til døden". På den annen side er krim en sjanger innen litteratur eller skriblerier som jeg ikke er fortrolig med. Tvingte meg igjennom til slutt, kun på trass.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Vi har rydda i bokhyllene og funne ut at vi må sortere vekk nokre bøker. Derfor denne lista med bøker som eg ønskjer å gje vekk

Krim og politietterforskning

• "Rygg i rand, to i spann" av Gunnar Staalesen