Din eneste venn

kriminalroman

Gyldendal 2006 Heftet

I 1980 blir to prostituerte og en ung kvinnelig student voldtatt og drept. Den hørselshemmede Reidar Andersen dømmes på grunn av indisier, og etter endt soning slår han seg ned i Horten. Folk i Horten blir redde når de får vite at en trippeldrapsmann har slått seg ned i byen, og det blir ikke bedre da unge kvinner begynner å forsvinne sporløst i Vestfold. Journalisten Mirjam Lange tror ikke Reidar Andersen er skyldig, og hun kontakter tønsbergsadvokaten Svend Foyn for å få hjelp til å se på Reidar Andersens sak. Dette er den sjuende boka om Svend Foyn.

I 1980 rystes Oslo av en serie mord: To prostituerte og en ung kvinnelig student blir funnet voldtatt og drept. Politiets mistanke retter seg mot den hørselshemmede Reidar Andersen, som dømmes på grunnlag av indisier. Etter endt soning, 24 år senere, slår Andersen seg ned i Horten. Da det blir kjent at en beryktet trippeldrapsmann lever fritt i byen, vekkes lokalbefolkningens frykt og sinne. Bedre blir det ikke da unge kvinner begynner å forsvinne sporløst i Vestfold. Historien i boken er inspirert av justismordet på Fritz Moen, som ble dømt for to drap i Trondheim i 1976 og 1977.«. han makter balansegangen mellom det spennende og det meningsfylte.»Kurt Hanssen, Dagbladet«Advokat med stort hjerte . Sosiologen Jan Mehlum skriver engasjerende krim.»Kjetil Wold, Stavanger Aftenblad«Nå er Foyn og bikkja tilbake i superb form i Jan Mehulms siste og nyeste roman Din eneste venn.»Turid Larsen, DagsavisenTerningkast 5. «Ikke ulik Henning Mankells måte, sier noen. Større ros er det neppe mulig å gi. Anbefales.»Odd Erik Hagen, Oppland Arbeiderblad

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349957

EAN 9788205349957

Serie Månedens bok

Genre Krim

Omtalt sted Vestfold

Svend Foyn nr 7

-Du er vanskelig å lese. Heller ikke det hørtes ut som et kompliment. Ifølge min ekskone kunne jeg leses som en åpen bok. For henne var problemet bokens innhold.

From så på meg.Ansiktsuttrykket var like uttrykksfullt som det jeg hadde observert hos min datters skilpadde.

Froms diskrete flir var nå gått over i et smil,like hjertelig som det du ser hos gjedder idet de blir flådd.

Det var overraskende mye folk i parken denne morgenen. Folkerike innvandrerfamilier,hippier fra en annen tid,narkofolk med anspente blikk og langsomme bevegelser,nyslåtte barnefamilier med avanserte designerbarnevogner,gamle damer med matpakke og termos,yppige ungjenter med bare mager,flatere enn min egen lommebok.

Raymond Antonsen var enda høyere enn sjefen sin,men atskillig tynnere,med innsunket bryst og underarmer dekorert som veggmalerier.

• "Det annet kinn - kriminalroman" av Jan Mehlum
  • "Kalde hender - kriminalroman" av Jan Mehlum