Dialog

om vold, undertrykkelse og ekstremisme

Cappelen Damm 2011 Heftet

Forfatteren står bak dialogmøter hvor minoritetspolitikk står på dagsordenen. I denne boken deler han sine erfaringer fra møtene og tar for seg temaer som hat og islamsk radikalisering, tvangsekteskap og forbudt kjærlighet, undertrykkelse av kvinner og barn i den muslimske familie, samt stigmatisering av minoritetsungdom.

ISBN13 9788202348427

EAN 9788202348427

Den dag i dag møter jeg på innvandrere som takket meg for en debatt jeg hadde mot Carl I. Hagen i 1999. Jeg kalte partiformannen gjennomgående for Carl Ivar, til han til slutt sa ifra og ville ha seg frabedt dette. Jeg kunne dermed replisere: "Hvordan tror du det føles å bli kalt kriminelle, snyltere og latsabber som gruppe når du ikke engang tåler å bli kalt Carl Ivar?"

Er du kommunist i tenårene er du engasjert, er du det i 20-årene, er du dum, og er du det i 30-årene, blir du farlig.

Jeg er enig med Ed Husain i mye - men hverdagen i England på dette punkt er heldigvis ikke vår virkelighet i Norge. Kanskje dialog i mange kretser er for sent i England, men her hjemme har vi fremdeles et stort behov for og mulighet til dette. Vi kan ikke late som at ekstremistene ikke finnes - og jeg er enig med Husain at vi kan ikke late som at ekstremistene bare er klovner. For dette er vår tids store utfordring - vi må innse dette og lykkes med å adressere problemet. Ed Husain var islamist, han har endret seg - jeg er sikker på at vi kan endre flere som han.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Dette er bøker som jeg har tenkt kanskje å lese i sommer. Noen av disse vet jeg at jeg skal lese i sommer. Mens andre får jeg se om jeg skal lese i sommerferien.

En samling bøker om norsk politikk og våre politikere, helst av nyere dato. Tips om flere bøker mottas med åpne armer!

• "Mennesker, ikke milliarder" av Erna Solberg
  • "Hvem snakker for oss? - muslimer i dagens Norge - hvem er de og hva mener de?" av Bushra Ishaq
  • "Mullaløft" av Shabana Rehman
  • "Frihetskampen i islam" av Sylo Taraku
  • "Norsk islam - hvordan elske Norge og Koranen samtidig" av Mohammad Usman Rana
  • "Det som betyr noe" av Knut Arild Hareide
  • "Den sure virkeligheten" av Mah-Rukh Ali
  • "Ekstremismens kjennetegn - ansvar og motsvar" av Lars Gule
  • "Talsmann" av Abid Raja
  • "Hatets lovsang" av Khaled Khalifa
  • "Best å holde kjeft? - en liten bok om ytringsfrihetens krise" av Frank Rossavik
  • "Islamofobi" av Mattias Gardell