Diagnosen og andre noveller

Aschehoug 1998 Innbundet

Vi møter klassiske humanistiske tanker om menneskets plass i tilværelsen, knyttet til mennesker i livets kjernesituasjoner - død, kjærlighet, kunst, katastrofe. Rammen rundt novellesamlingen er to science fiction-historier med filosofisk perspektiv, mens kortere poetisk ladete skisser veksler med lengre, mer utførlige idenoveller.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788203242373

EAN 9788203242373

Verden er en gåte, tenkte Jenny nå. Men vi venner oss til gåten etter hvert som vi vokser opp. Så den til slutt ikke oppleves gåtefull lenger. Verden blir noe tilforlatelig. Og det må innbitt ettertanke til for å avkle verden dens skinn av å være noe begripelig. Det må intens selvfordypelse til for å oppleve at verden er et mysterium... Var ikke det kosmisk? Det eneste virkelige mysterium er det som alle ser. Men det er også det eneste som aldri nevnes.  Det er noe alle mennesker er sammen om. Men det er aldri samtaleemne. Det mest obskure er det dagklare. Det mest okkulte er det vi alle opplever hver eneste dag... Her våkner vi på en klode i universet. En globus på svev. En trollkule. Med sjøer og skoger og fjell. Og med en lett sprut av liv i alle størrelser og fasonger.  Her dasker stoffet omkring på marken. Her spretter det fram mellom steiner og trær. Her stimer det i elver og sjøer. Her flakser det opp i luften mellom himmel og jord. Og mer, mer: Stoffet på denne mystiske planeten er bevisst seg selv. Det slår ut med armene og sier: God aften! Her er jeg folkens! Så skjer det likevel. At vi venner oss til alt dette vi ser omkring oss som om det var noe nødvendig. Vi synes at livet på denne planeten er den mest fornuftige formen for liv. Bare dronter og dinosaurer er ekstraordinære. Fordi de ikke finnes lenger.

De voksne har vennet seg til fenomenene. De husker ikke at de var barn en gang, at de var nye. De har drukket seg fulle på virkelighet. De raver blinde og likegyldige rundt på jorden uten bevissthet om seg selv. De er bortskjemte på liv, de er sanseløst bedøvet av alt det sansene forteller dem. De innser ikke at virkeligheten er et eventyr- noe de ante lenge før de var i stand til å tenke det.

Det eneste virkelig interessante ved denne verden er at den finnes. For øvrig kan den være som den vil for meg. Det må gjerne gå spøkelser og enhjørninger og lyserøde elefanter i gatene uten at jeg bemerker det.
Når verden er, da er grensene for det usannsynlige allerede overskredet.

Her er en liste over alle bøkene som jeg har lest av min favorittforfatter, Jostein Gaarder. Liker du også filosofiske tankemønstre, er de absolutt til å anbefale. :-) skriv bildebeskrivelse her

• "De gule dvergene" av Jostein Gaarder
  • "Døden ved Verdens ende - 18 krimnoveller" av Marte Østmoe
  • "Sjakk matt - gåter, eventyr og fortellinger" av Jostein Gaarder
  • "Barna fra Sukhavati" av Jostein Gaarder
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Juleroser 2017" av Herborg Kråkevik
  • "Jeg skal til Katnosa i kveld - fortellinger" av Jan Wiese