Dette blir mellom oss

av (forfatter) og Andreas Koschinski Kvisgaard (oppleser).

Gyldendal 2020 Lydfil

Følg historien på Instagram: @dbmo_2020.

Om bare du var en jente. Om bare jeg var en jente. Om bare én av oss var annerledes, da ville alt være annerledes.
Felix er søtten år og begynner på ny skole. Der treffer han Nicolai og blir hodestups forelsket. Men hvordan skal Felix kunne vite om Nicolai føler det samme?
Vi følger Felix gjennom noen intense måneder hvor han veksler mellom lykkerus i det ene øyeblikket, og lammende usikkerhet i det neste. En blikkveksling som varer litt for lenge, et smil i en korridor, en melding skrevet over nettet - det må vel bety noe?
Dette blir mellom oss er en roman om den første store forelskelsen. Men det er også en historie om vennskap, om å komme ut av skapet og om å finne sin plass i livet.
Følg historien hver dag på Instagram: @dbmo_2020

ISBN13 9788205543232

EAN 9788205543232

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Trollkrittet 2021

Dette er en ungdomsroman om Felix som forelsker seg i Nicolai. Vi følger han i forelskelsen, og i det å "komme ut av skapet", samt hans forsøk på å finne ut om Nicolai føler det samme som han.

Historien er veldig lettlest, men lite tekst på hver side. Jeg leste den ut på noen få timer, og disse timene er den verdt.

Les hele omtalen her

Nydelig, konsentrert bok om ungdomsforelskelse. Minnet meg veldig om SKAM sesong 3, litt av den samme elektriske spenningen mellom hovedpersonene. Lettlest.

Felix er 17 år. Han har flyttet tilbake til Oslo fra Stavanger. På den nye skolen blir han nesten umiddelbart forelsket i Nicolai. Felix vet ikke hvilke følelser Nicolai har for ham - om han også er homo. Heterofile vet ikke hvor heldige de er. Han føler at det må være mye lettere for dem å prøve seg fram enn det er for ham. Nicolai sender dessuten ut motstridende signaler, og Felix går hele tiden rundt med hjertet i halsen og klump i magen.

Sår, rørende og viktig ungdomsbok om vennskap, utenforskap, homofili, og den første skikkelige forelskelsen.

Fint, vart og rått om å oppdage sin egen seksualitet som homofil. Felix har flyttet fra Stavanger til Oslo på grunn av noe som skjedde i Stavanger, vi får ikke vite hva det var, men kan muligens lese noe mellom linjene.

I Oslo begynner han på vgs og her treffer han Max og Philip. Og Nicolai. Vakkert skrevet med korte kapitler, men driv og handling. Anbefales for ungdomstrinnet og vgs.

Om bare jeg kunne holdt skjult for alltid det jeg vet må frem.

Ikke få HIV.
Alltid komme ut på nytt.
To guttenavn på en ringeklokke.
Barn?
Møte menn uten å vite hva de heter.
Når er det trygt å holde hender?
Egne klubber.
Offentlige steder om natten.
Skal jeg lyve hele livet for å kunne gi blod?

Vil du lese bøkene som nomineres til bokbloggerprisen

Samlesingsplanen

bilde

Fabel - abonnement på lydbøker har en lyttesirkel. som heter:
Vi som fabler - som elsker å lytte på lydbøker

Jeg ble oppmerksom på denne lyttesirkelen i helgen, og denne måneden (mars 2021) leser de en av mine favorittfortattere. Det må jeg bli med på tenkte jeg.

Dette er ingen reklame, men siden jeg registrerte meg på et prøveabonnement for å lytte til en bok det var vanskelig å få tak i ellers, tenkte jeg at jeg skulle prøve litt i en periode.
Det virker gøy å lytte og diskutere bøkene sammen med andre lyttere.

Bøker lest

• "Kampfikseren" av Michael Stilson