Det vi snakker om når vi snakker om kjærlighet

noveller

av (forfatter) og Hans H. Skei (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 E-bok

Mel sa: «Jeg var i ferd med å fortelle dere noe. Det vil si, jeg skulle bevise en sak. Dette hendte for noen måneder siden forstår dere, men det foregår også nå, og det burde få oss til å skamme oss når vi snakker som om vi vet hva vi snakker om når vi snakker om kjærlighet.»

Med sine humoristiske og samtidig såre historier om vennskap, uflaks og kjærlighet, har Raymond Carver etablert seg som en av novellesjangerens store mestere. Fortellingene handler om skjebnesvangre valg, mennesker på randen av sammenbrudd og om å finne veien ut av mørket. På sitt særegne vis, og med sitt egenartede minimalistiske språk, makter Carver, gjennom det partikulære, å formidle noe universelt om menneskets natur.Novellesamlingen Det vi snakker om når vi snakker om kjærlighet ble utgitt for første gang i 1981 og markerer Carvers store gjennombrudd som forfatter. Samlingen inneholder blant andre novellene «Så mye vann så nær hjemmet» og «Si til kvinnene at vi drar», som sammen ble utgangspunktet til filmen Short Cuts i 1993, regissert av Robert Altman. Samtlige av novellene fore.ligger her i Hans H. Skeis nyoversettelse. Dette er første gang samlingen utkommer i sin helhet på norsk.
«En av Amerikas mest originale stemmer» - Salman Rushdie
«En sann mester innen moderne litteratur» - The New York Review of Books
«Carver ikke bare fortryller, han overbeviser» - Time

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788256019977

EAN 9788256019977

That morning she pours Teacher's over my belly and licks it off. That afternoon she tries to jump out the window.

A big moon was laid over the mountains that went around the city. It was a white moon and covered with scars. Any damn fool could imagine a face there.

Murakami er en unik forfatter, og det er vanskelig å finne bøker som ligner helt presist.

Bøkene på lista er plukket ut av forskjellige grunner. Noen ligner i skrivestil og tone, og noen har elementer av magisk realisme.

Til lesere av Murakami som liker den japanske bakgrunnsrammen, er det tatt med et utvalg markante japanske forfattere.

• "Will You Please be Quiet, Please?" av Raymond Carver
  • "Cathedral" av Raymond Carver