Det vederstyggelige

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Pantagruel 2014 Innbundet

Dette er den første romanen i Carnivia-trilogien,

rste krim i Carnivia-trilogien. Følg de to fryktløse kvinnenes etterforskning, dypt inn i Venezias mørkeste sider og dypeste kanaler. Her oser det av død, fordervelse, dystre symboler, konspirasjonsteorier og verst av alt, det angår også deg!

Samtidig som et festlig fyrverkeri feirer De hellige tre kongers dag i Venezia, skyller det iskalde kanalvannet opp en illevarslende bylt. Det er liket av en kvinne. Kledd i en prestekappe. Arkanske symboler på kroppen hennes tyder på mørke ritualer fra kvinnelige kulter. Når en journalist som undersøker krigsforbrytelser ved en nærliggende amerikansk militærbase blir funnet drept, nedlegges saken til Kat umiddelbart. Uten støtte eller beskyttelse fra politiskiltet sitt, fortsetter hun likevel etterforskningen med hjelp fra en tilbaketrukket data hacker og en ung, amerikansk offiser. Det eneste de tre har til felles er ønsket om å vite sannheten. Døde hun av drukning, eller fordi hun visste for mye?

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2014

Serie Carnivia-trilogien (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Venezia

Kan kvinner gjøre det like bra i et mannsdominert yrke som menn?

En kvinne med en prestekappe blir skylt i land ved en kirke i Venezia. Og på kappen til offeret finner etterforskerne noen mystiske symboler som de mener kan ha forbindelser med det okkulte, eller er det bare vill gjetning? Her er det snakk om en bok der det er mye som skjer. Flere saker blander seg inn, blant annet; kvinnehat (saken om kvinner som ikke får bli prester), en nettside (kalt Carnivia) som sprer rykter, menneskehandel og et hjemsøkt, psykiatrisk sykehus som er nedlagt. Hva har alt dette til felles og har det noe til felles i det hele tatt?

Dette var en ukjent bok for meg, men så nysgjerrig som jeg er så klarte jeg selvfølgelig ikke å la være å lese den av den grunn. Dessuten orker jeg ikke å lese bare kjente/populære bøker heller. Plottet virket dystert og spennende, og tenkte at det måtte være noe for meg, selv om jeg var noe skeptisk. Jeg er alltid litt skeptisk når jeg begynner å lese i en bok. Aner ikke hvorfor. Det har alltid vært sånn. Jeg vil nok ikke gi meg selv for store forventninger med en gang. Og noen ganger lønner det seg. I hvert fall gjorde det i dette tilfellet.

Britiske Jonathan Holt skriver i samme gate som Tom Egeland og Dan Brown, nemlig konspirasjonsteori. Her også gjelder det blant annet analyse av hemmelige symboler. Men det Jonathan Holt klarte i motsetning til de to andre forfatterne, var å holde på spenningen hele veien. Jeg sier ikke at jeg ikke liker Tom Egeland og Dan Brown, men har opplevd bøkene deres som litt "tunge", mens Jonathan Holts "Det vederstyggelige" var mye lettere å komme seg gjennom. Ikke på grunn av at den var lettlest. Det er ikke det jeg mener, men han hadde den der spennende undertonen som de to andre forfatterne ikke klarte å holde på underveis. Dermed gikk lesingen fortere og det er en sånn bok som er vanskelig å legge fra seg lenge av gangen, for man er bare nødt til å lese videre for å finne ut om man har rett eller ikke i det som skjer.

Og selv om delvis av plottet var noe forutsigbart for min del, gjorde det ikke noe. Det ble ikke kjedeligere av den grunn for mange av karakterene var spennende å lese om og i motsetning til mange andre bøker jeg leser så likte jeg dem. Karakterene hadde dybde, tæl og var tvers gjennom menneskelige. Det hadde sine styrker og svakheter som oss lesere. Ikke pappfigurer som forsvinner med bakgrunnen.

Beklager at denne bokanmeldelsen er kanskje litt kortere enn det jeg vanligvis skriver og litt diffus, men jeg er livredd for å avsløre altfor mye. Dette er en bok man bare må lese og oppleve uten å vite så mye om på forhånd. Og jeg vil ikke ta fra dere den gleden. Med det vil jeg bare si at Det vederstyggelige er den første boka i en trilogi (Carnivia-trilogien) og jeg må si at jeg er meget interessert i å lese resten av trilogien også! Og jeg håper at denne trilogien blir mer kjent!

Lite omtalt - men har alle forutsetninger for å bli en kult-trilogi! Just love that Kat!

• "Lukk, lukk og lås" av Yrsa Sigurðardóttir
  • "Svarte seil" av Rebecka Edgren Aldén