Det var en gang en sommer

historien om 22. juli og tiden etterpå - fortalt for barn

Gyldendal 2013 E-bok

De fleste barn i Norge kjente ikke noen som var på Utøya, mistet ikke en bror, søster eller slektning der. Likevel var vi alle så lei oss. Dette er våre barns 2. verdenskrig. Vi skal snakke om dette så lenge vi lever, men hvor mye skal vi si og hvordan skal vi si det? Hva kan vi love når barna spør «Kommer han noen gang ut fra fengselet?» Dette er fortellingen om en sommerdag som endret samfunnet for alltid og om hvordan vi snakker og tenker om 22. juli i årene etterpå. For barn fra 8.12 år og foreldrene deres.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205450318

EAN 9788205450318

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Utøya

Fin barnebok som forteller ting lettfattelig for et barn, selv om det blir litt mye "jeg syns" og "jeg tror" når det kommer til å se hvilke problemer som er knyttet til Behring Breivik. Sikkert godt ment og for at barn skal forstå, men litt merkelig formuleringer når det absolutt ikke er noe som bør baseres på hva man "tror" og "mener". Det samme med å kalle uniformen hans en "rar politiuniform". Ellers likte jeg godt hvor personlig boka kunne oppleves. Han brukte konkrete barn og unge som barn kan relatere seg til og fortalte om deres konkrete opplevelser, uten å bli for personlig ovenfor de som ofre. Det samme med å bringe inn sitt eget barn og guttens empati for å ville hjelpe de skadde og døde ved å snekre en båt og sette den på vannet i Tyrifjorden. Boka forteller også om viktigheten av å være snill med hverandre og inkludere alle, så ingen føler seg ensomme og blir så sinte på samfunnet.

Litt sånn på siden så er det rart at det ikke har kommet flere bøker rettet mot barn og unge om temaet, siden det er de unge som faktisk var de største ofrene. Flott av Kvalshaug!

• "Nikes bok" av Agnes Lidbeck
  • "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen