Det urolige hjertet

av (forfatter) og Grete Mølbach (oversetter).

Epoke 2008 Heftet

Hilma ønsker seg bort fra fortiden og bestemmer seg etter hvert for å flytte til et sted der ingen kjenner henne. Hun og Signe flytter til Uppsala hvor hun får jobb i barneskolen. Hilma trives godt og ser ikke datterens problemer. For Signe har det slett ikke godt. Og under det hele hviler frykten for arven. Dette er andre bok i trilogien om Signe, datter av Hilma og Sigfrid.

En frittstående fortsettelse av Når man skyter arbeidere ... Men den første boken var viet Hilmas liv, handler denne om Signes oppvekst. Hilma er blitt enke og hennes lettelse er stor. Livet med den sinnssyke Sigfrid var et åk hun er glad for er over. Utad er hun den stakkars eneforsørgeren. Sigfrids kollega, Rutger von Parr, stiller opp for henne. Slikt blir det sladder av. Rutger tilbyr henne et proforma ekteskap samtidig som han betror henne at han er homofil. Hilmas indignasjon er stor, og hun bestemmer seg for å komme bort fra alt det gamle, flytte til et sted der ingen kjenner henne eller Sigfrids sykdomshistorie. Hun og Signe flytter til Uppsala hvor hun får jobb i barneskolen. Hilma stortrives så godt at hun ikke ser Signes problemer. For Signe har det slett ikke godt. Og under det hele hviler frykten for arven... Presseklipp: Det urolige hjertet videreutvikler det temaet som ble skildret med bravur allerede i Når man skyter arbeidere. Hilma er uten tvil en klassiker i det portrettgalleri som holder på å skrive seg inn i svensk littteraturhistorie ... Kristina Hutmann, Aftonbladet.

Forlag Epoke

Utgivelsesår 2008