Det uforståelige barnet

om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden

av (forfatter), Line Indrevoll Stänicke (forfatter) og Anders Flækøy Landmark (foto).

Hertervig akademisk 2016 Heftet

Når vi som voksne betrakter et barn, kan vi fort glemme at vi prøver å forstå det ut fra vårt eget ståsted. Denne boken er til hjelp for deg som ønsker verdifull innsikt i barnets perspektiv.
Barn og unges tanker, følelser og handlinger kan noen ganger fremstå som irrasjonelle og uforklarlige. Det kan være en handling som bryter med forventningene, som et plutselig, voldsomt raseriutbrudd. Det kan være ei upåfallende og flink jente som viser seg å selvskade, eller en gutt som i ungdomstiden mister interessen for vennene sine.
Det uforståelige barnet henvender seg til foreldre og til de som arbeider med barn og ungdom. I boken presenteres vanlige tilstander som engstelse, sinne og tristhet, i tillegg til sjeldnere fenomener som autisme, anoreksi, selvskading og tanker om å ta sitt liv.
Forfatterne bruker psykoanalytisk kunnskap for å forstå barnets indre verden, men også de relasjonelle utfordringene og fastlåste prosessene som kan ledsage disse tilstandene. Psykoanalytisk teori tilbyr et tenkningsrom for å bli kjent med sitt eget eller andres strev. Boken viser hvordan psykoanalysen kan være i dialog med og supplere andre rådende tilnærminger til unge, og gir forslag om intervensjoner i ulike kontekster som for eksempel familien eller ulike pedagogiske situasjoner.
Forfatter: Line Indrevoll Stänicke og Anders Flækøy LandmarkLine Indrevoll Stänicke er psykologspesialist i klinisk arbeid med barn og unge og innen voksenpsykologi. Hun har lang behandlingserfaring med ungdom og unge voksne. Hun er PhD stipendiat ved Lovisenberg diakonale sykehus og Universitetet i Oslo, og forsker på ungdoms opplevelse av egen selvskade.
Anders Flækøy Landmark er psykologspesialist i klinisk arbeid med barn og unge. Han har lang erfaring med utredning og behandling av barn, ungdom og familier. Han arbeider på Bup-Vest ved Diakonhjemmet Sykehus i Oslo.

Forlag Hertervig akademisk

Utgivelsesår 2016