Det syvende barnet

av (forfatter) og Marius Middelthon (oversetter).

Schibsted 2014 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Syv barn kom til verden på Rikshospitalets fødesal B. I månedene som fulgte fant frøknene på det berømte spedbarnshjemmet Kongslund nye familier til dem over hele Danmark, og de vokste opp uten å ane noe om sin egen fortid. Ett av barna bar på en hemmelighet som for enhver pris måtte skjules.

Da en eldre kvinne mange år senere ble funnet død på en strand like ved barnehjemmet, ble det opptakten til en sak som ville hjemsøke hele nasjonen: Hadde det ærerike barnehjemmet gjennom et halvt århundre skjult skandaler på høyeste samfunnsnivå?

En sitrende spennende mordgåte flettes sammen med en sylskarp mediesatire.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Genre Krim

Omtalt sted Danmark

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2012

Med mange bøker på vent, ble denne litt for treg til at jeg orket å fortsette. Jeg pleier å presse meg gjennom, men her tok det aldri av, og etter 200 sider ga jeg etter for fristelsen, og la vekk boken. Siden det var en biblioteksbok gikk jeg rett tilbake med den, sånn at andre som står i den lange køen skal få gleden.

"Vinner av den nordiske krimprisen Glassnøkkelen 2012" gir ikke nødvendigvis en garanti for topp underholdning over hele fjøla, fra side 1 til 860. Historien er forsåvidt fengende nok, men for meg er dette en samfunnskritisk, politisk orientert spenningsroman, mer enn en oppskriftsmessig krim. Skumleseren i meg tok over de siste par hundre sidene, rett og slett for å komme i mål med å få avdekket plottet. Hardbarka krimelskere vil antagelig gi opp lenge før den tid. Jeg ble litt underholdt, litt skuffet.

Like bak henne satt hans far med sitt brune, krøllete hår og de innfalne kinnene som lå som dype grøfter i en skogbunn av mørke skjeggstubber.

De fleste bokelskere har helst sikkert en del bøker de har på vent til sommerferien. Her er mine. Hvilke er dine?

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

Bøker lest i 2019

• "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson