Det svarte tårnet

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2007 Innbundet

Politiinspektør Adam Dalgliesh er i ferd med å komme seg etter en svært alvorlig sykdom da en gammel familievenn, fader Baddeley, ber ham om hjelp. Baddeley er prest ved Toynton Grange, et privathjem for funksjonshemmede. Da Dalgliesh ankommer hjemmet, får han vite at vennen døde bare noen dager i forveien. I sitt testamente har han etterlatt pengene sine til Toynton Grange og bøkene sine til Dalgliesh. Dalgliesh oppdager at prestens skrivebord er brutt opp og at dagboken hans er forsvunnet. Han begynner å se stedet nærmere etter i sømmene, og kommer over det ene mistenkelige dødsfallet etter det andre. Dette er den femte romanen om politiinspektør Adam Dalgliesh.

Politiinspektør Adam Dalgliesh holder på å komme seg etter en svært alvorlig sykdom da en gammel familievenn, fader Baddeley, ber ham om hjelp. Baddeley er prest ved Toynton Grange, et avsidesliggende privathjem for en gruppe uhelbredelig syke mennesker. Dalgliesh undres over hvilke problemer fader Badderley ikke selv klarer å ta seg av, og han får sjokk da han ankommer og får vite at vennen har dødd bare noen dager i forveien.
I sitt testament har Baddeley etterlatt sine penger til Toynton Grange og sine bøker til Dalgliesh. Dalgliesh oppdager at prestens skrivebord er brutt opp og at dagboken hans er forsvunnet. Han bestemmer seg for å se stedet nærmere etter i sømmene, og kommer over det ene mistenkelige dødsfallet etter det andre.

Det svarte tårnet kom opprinnelig ut i 1975 og var P.D. James. femte roman med Adam Dalgliesh. Her har hun skapt en av sine mest minneverdige krimhistorier med en grøssende mørk stemning og uforglemmelige skikkelser.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203210143