Det suser i sivet, eller Hr. Padda fra Paddeborg og vennene hans

av (forfatter), Zinken Hopp (oversetter) og Nils Johnson (oppleser).

Lydbokforlaget 2002 CD

Om hr. Padda og hans eventyrlige ferd nedover elva. Vi får høre om hans kjærlighetsforhold til biler, hans dristige flukt fra fengselet, kampen mot gangstere, inntrengerne fra Ville Skogen og hans møte med hr. Vann Rotte og hr. Muld Varp.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2002

Format CD

Det var historien bak romanen som fristet meg til å kjøpe og lese den. Linkt til et innlegg på bloggen min om boken

Det bor svært mange i Ville Skogen nå. Det er slik som over alt ellers, noen er snille og andre er nokså slemme, og noen er midt imellom. Jeg nevner ikke noe navn. Det skal alle slags folk for å skape en verden. Men jeg skulle anta at du vet litt om det selv nå.

I neste øyeblikk satt han ved rattet, han ante ikke hvordan han var kommet dit. Og nå kunne han ikke styre seg lenger. Han tråkket på pedalen, svingte på rattet, tutet med hornet og fòr av sted. Han tenkte ikke på hva som var rett og galt, han satte farten opp. Gatene forsvant under ham, han var ute på landeveien! Han følte han var Padda, Padda som kjørte bil, Landeveiens skrekk. Fartens konge og Motorens helt! De som ikke flyttet seg, fikk angre det! Han sang av glede, og bilen svarte han, syntes han. Milene ble borte, han visste ikke hvor han kjørte hen, han visste bare at han gjorde hva han måtte, og han brydde seg ikke om hva som skjedde etterpå.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

I forbindelse med verdens bokdag 2006 spurte Museum, Libraries and Archives Council (MLA) britiske bibliotekarer hvilken bok alle voksne burde lese før de dør. Her finner du resultatet av undersøkelsen.

Listen hos The Guardian.

Jeg leser p.t. den argentinske forfatteren og litteraten Alberto Manguels A Reading Diary. A Year of Favourite Books. Manguel tar for seg tolv bøker; et par - nei, flaut: kun én - har jeg lest selv, noen andre har jeg i alle fall hørt om, og endelig er det noen jeg hverken har hørt om verket eller forfatteren før. Så for oversiktens skyld lager jeg her en huskeliste over disse bøkene - Manguels lese-dagbok er interessant, og jeg tror det kan være vel verdt å se nærmere på bøkene han skriver om, også!

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

• "Mummipappa på eventyr" av Tove Jansson
  • "Trollmannens hatt" av Tove Jansson