Det store skoleeksperimentet

makt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»

Manifest 2018 Innbundet

Lærer Simon Malkenes leste på Dagsnytt 18 opp en kort beskrivelse av hverdagen i klasserommet ved Ulsrud videregående skole. Hensikten var å kritisere inntakssystemet i osloskolen. Skoleledelsen startet i etterkant undersøkelser for å finne ut om han hadde krenket elevene, og det som ble hetende Malkenessaken eksploderte i media. Men dette var bare toppen av isfjellet. Det store skoleeksperimentet er fortellingen om hvordan testing og kontroll tok overhånd i skoleverket. Det er fortellingen om forretningshemmeligheter og om en styring av skolen som ble stemplet «unntatt offentlighet ». Det er fortellingen om en ledelse som mente den visste best, og ikke ville lytte til lærere, elever og foreldre. Det er fortellingen om hvordan fasade ble viktigere enn ytringsfrihet. Ikke minst er det fortellingen om hvordan dette gikk ut over barna, særlig de mest sårbare av dem.

Om forfatteren:
Simon Malkenes (f. 1973 i Florø) er litteraturviter og lektor og har siden 2005 arbeidet ved Ulsrud videregående skole. Malkenes har tidligere utgitt flere bøker, bl.a. Bak fasaden i Osloskolen (2014). Våren 2018 ble Malkenes tildelt varslerprisen Stockmanns Hammer for sitt «modige bidrag til å reise debatt om norsk utdanningspolitikk og situasjonen i Oslo-skolen» og Fritt Ords Honnørpris for sitt «kritiske søkelys på manglende ytringskultur i Oslo-skolen». I september 2018 fikk han også Skjervheim-prisen «som ei anerkjenning av det arbeidet han har gjort, og som ei oppmuntring til han om å halda fram.»

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788283420685

EAN 9788283420685

Omtalt sted Oslo

Bøker lest

• "Ungdomsårene - 13-19 år" av Hedvig Montgomery
  • "Alene - en bok om ensomhet" av Peder Kjøs
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "Følg med nå" av Trygve Skaug
  • "Søvnens lekkasje" av Beate Grimsrud
  • "Lykketyvene - hvordan overkomme depresjon" av Torkil Berge
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Hvem sa hva? - kvinner, menn og språk" av Helene Uri
  • "Homo deus - en kort historie om i morgen" av Yuval Noah Harari