Det stjålne barnet

en historie

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Henry Day er sju år gammel da han blir kidnappet av mystiske skogvesener. De alvelignende vesenene gir han navnet Aniday. Aniday prøver å forstå og passe inn hos kidnapperne, samtidig som han prøver å huske det livet og den familien han blei kidnappet fra. Samtidig er Henry blitt erstattet av en dobbeltgjenger. Han må også tilpasse seg sitt nye liv og skjule sin egentlige identitet for Henrys foreldre. Foreldrene aner imidlertid at noe er galt. Henry Day og Aniday blir stadig hjemsøkt av minner om sitt andre liv. Romanen handler om barndom og identitet. Dette er forfatterens debutroman.

En klassisk fortelling om alver og byttinger, basert på eventyr, myter og moderne folketro. En bok for alle fans av J. R.R.Tolkien. Det stjålne barnet er historien om Henry Day, en syv år gammel gutt som blir kidnappet av noen mystiske vesener som bor i skogen nær hjemmet hans. Disse er ingen ordinære kidnappere. De er alveaktige byttinger hvis hemmelige samfunn er truet av stadige ødeleggelser fra det moderne forbrukersamfunnet. De gir Henry et nytt navn, Aniday, og de gir ham en gave - fra nå av vil han alltid være syv år. I tillegg har vesnene erstattet Henry med et annet barn. Denne byttingen, som er forvandlet til Henrys dobbelgjenger, må tilpasse seg et nytt liv og skjule sin sanne identitet for de nye foreldrene. Men foreldrene, spesielt faren, begynner å lure. Noe er galt. Etter hvert som årene går blir Henry Day stadig hjemsøkt av minner om et annet liv. Og både Henry og Aniday søker begge etter svaret på hvem de var før de erstattet hverandre. Det stjålne barnet er en klassisk fortelling om barndom og identitet. Med en balansert porsjon fantasi og realisme, har Keith Donohue skapt en litterær fabel med bemerkelsesverdig klokskap og sjeldne gleder. Keith Donohue bor i Maryland, i nærheten av Washington DC. Han har doktorgrad i engelsk litteratur, og jobber i dag som kommunikasjonsdirektør. Det stjålne barnet er hans første roman.«Keith Donohue fremstiller det overjordiske med humor og det hverdagslige med undring. Jeg likte boken svært, svært godt.» Audrey Niffenegger

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205365544

EAN 9788205365544

Sprekt tema. Jeg hadde store forventninger og de ble mer enn innfridd. En svært solid of velskrevet bok som er en slags realistisk eksistensiell søt og dyster fantasy.

• "Årets ansikt" av Sophia Bennett
  • "Drageriddernes orden - Nihal fra Vindlandet" av Licia Troisi