Det stille atferdsproblemet

innagerende atferd i barnehage og skole

Fagbokforlaget 2012 Heftet

Boken handler om stille og tilbaketrukne barn og ungdom som ikke så ofte blir lagt merke til i sin hverdag. Forfatteren viser til konkrete tiltak som kan fremme eller hemme godt samarbeide om og med barn og unge med denne atferden, og drøfter utfordringer med det stille atferdsproblemet mot nyere forskning og teoretiske perspektiver. Har litteraturliste.

Boken retter søkelyset mot stille og tilbaketrukne barn og ungdommer som ofte blir borte i en hektisk barnehage- og skolehverdag. Lund presenterer erfaringer fra samarbeid med pedagoger, foreldre og hjelpeapparat. Hun viser til konkrete tiltak som fremmer og hemmer godt samarbeid om og med barn og unge med innagerende atferd. Det stille atferdsproblemets utfordringer blir drøftet mot nyere forskning og teoretiske perspektiver inspirert av sosialpsykologien og eksistensfilosofien. Ingrid Lund er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder og har bred erfaring fra skole og psykiatri.

Forlag Fagbokforlaget

ISBN13 9788245012071

EAN 9788245012071

At man, naar det i sandhed skal lykkes en at føre menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv i inbildning, naar han mener at kunne hjælpe den anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden, maa jeg forstaae mere end han, men dog vel først og fremst forstaae det, han forstaar.

(Søren Kierkegaards kjente sitat fra innledningsordene til paragrafavsnittet i Synspunktet for min forfatter-virksomhed (1859), kapittel 1, § 2)

Vi har etter hvert fått mange gode forslag til for eksempel elevsamtalen som vi kan kopiere og dele ut. Men de har liten verdi dersom de følges opp av en redigerende voksen som underkjenner den enkeltes opplevelse. Det hjelper ingenting med en god metodisk manual, utarbeidet av de beste fagfolk i landet, dersom ikke den voksne som gjennomfører innholdet i manualen, viser en anerkjennende væremåte i møte med hvert barn eller hver ungdom.

Ingenting.