Det-spiller-ingen-rolle dressen

av (forfatter) og Rotraut Susanne Berner (illustratør).

Gyldendal Tiden 1996 Heftet

Syv år gamle Max drømmer om en dress som han kan bruke til alt. Og en dag kommer en pakke. Det er en dress. Pappa er den første som prøver den på. Men han finner fort ut at en sennepsgul dress ikke passer for en pappa.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205234949

EAN 9788205234949

Flott billedbok som stiller spørsmålet "Hva vil folk si hvis jeg gjør noe annerledes enn det alle andre gjør?".
Morsomme illustrasjoner.

Han tenkte på hvordan det ville være å ha på seg den ulne, dunete, splitternye, sennepsgule dressen på arbeidet. En slik dress hadde ingen sett i Winkelburg før. Hva ville folk si? Kanskje de ville synes at dressen var for lystig for en fornuftig bankmann. Messingknappene ville glitre som svære mynter. Alle de andre bankfunksjonærene hadde på seg mørkeblå eller mørkegrå dresser. Ingen av dem hadde noensinne hatt på seg en sennepsgul dress. Til slutt sukket pappa Nix og sa «Jeg er for stor til å ha på meg en sennepsfarget dress.»

«Jeg skal ha dressen på,» sa Max, «i dag og i morgen og i overmorgen.» Max gikk på skolen i den sennepsgule dressen sin. Han gikk med løftet hode og han satt rett, og snart begynte de andre skolebarna å ønske at de hadde dresser som den Max hadde på seg. Og det til tross for at ingen i Winkelburg hadde sett en slik dress før.
DET SPILTE INGEN ROLLE.

• "Vonde blomar - noveller" av Gunnhild Øyehaug