Det siviliserte informasjonssamfunn

folkebibliotekenes rolle ved inngangen til en digital tid

av (redaktør) og Niels Windfeld Lund (redaktør).

Fagbokforlaget 2001 Heftet

Boken tar for seg de utfordringene som folkebibliotekene og lesningen står overfor, presenterer forskning om den nordiske folkebiblioteksmodellens røtter og relevans, tar opp bibliotekets mulige roller i dagens samfunn, belyser hvordan bibliotekets verdi og bidrag kan måles og setter søkelyset på bibliotekarenes litterære normer og vurderingskriterier. Boken er skrevet for lærere, forskere og studenter i bibliotek- og informasjonsfag, kultur- og mediefag og sosiologi. Har litteraturlister og opplysninger om forfatterne.

For 150 år siden ble de første moderne folkebibliotekene etablert i USA og England. I Norden slo folkebibliotekideen rot for 100 år siden. Siden har bibliotekene vært en selvsagt del av vår hverdag. De har fremmet lik tilgang til kunnskap og kulturelle opplevelser.
Industrisamfunnets utfordringer skapte folkebibliotekene. Men hva nå når vi er på vei inn i et nytt samfunn - det digitale samfunn? Tilhører bibliotekene det samfunnet vi er i ferd med å forlate, eller er de et nødvendig redskap når vi skal møte dagens og morgendagens utfordringer og meisle ut en politikk for informasjons- og kunnskapssamfunnet? Slike spørsmål diskuteres i denne boken av forskere fra USA, Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Boken er skrevet for lærere, forskere og studenter i bibliotek- og informasjonsfag, kultur- og mediefag og kultursosiologifag. Den vil også være av interesse for kulturpolitikere, bibliotekarer og ansatte i kultursektoren.
Ragnar Andreas Audunson er professor ved Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfag ved Høgskolen i Oslo og forskningsleder for Norges forskningsråds bibliotekforskningsprogram.
Niels Windfeld Lund er professor ved Institutt for dokumentasjonsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2001

Språk Bokmål Flerspråklig Dansk Svensk

• "Litteratur- og kulturformidling - nye analyser og perspektiver" av Helge Ridderstrøm
  • "Norsk barnelitteraturhistorie" av Tone Birkeland
  • "En fisk til Luna" av Lisa Aisato
  • "Dette er ikke oss - roman" av Neda Alaei
  • "Steinvokteren" av Kazu Kibuishi
  • "O jul med din glede" av John Grisham
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Garmanns gate" av Stian Hole
  • "Barndomshjemmet" av Lisa Jewell