Det siste vitnet

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Hr. Ferdinand 2008 Heftet

Patologen Maura Isles får sitt livs sjokk da det hun trodde var liket av ei vakker kvinne plutselig åpner øynene sine. Kvinna kjøres i hui og hast til sjukehuset, her tar hun livet av en sikkerhetsvakt og tar gisler. Et av gislene er den høygravide politietterforskeren Jane Rizzoli. Nå er det opp til Jane å finne ut hvem kvinna er og hva det er hun vil. Romanen gir et innblikk i global traffickings utnyttelse av unge jenter. Dette er den femte boka om Jane Rizzoli.

Tess Gerritsen har skrevet en spenningsroman om handelen med kvinner på tvers av grenser, såkalt trafficking. En navnløs, vakker kvinne er tilsynelatende nok et lik på likhuset. Det ser ut som et selvmord, og liket venter bare på skalpellen til patologen Maura Isles. Men da Maura åpner likposen og ser på kroppen, får hun sitt livs sjokk. Liket åpner øynene! Kvinnen, som i høyeste grad er i live, blir kjørt til sykehuset. Men med en sjokkerende kalkulert presisjon myrder hun en sikkerhetsvakt og tar gisler. Hvem er denne voldelige desperate kvinnen, og hva er det hun vil? En av gislene er den gravide pasienten Jane Rizzoli - som også er politietterforsker. Mens klokken tikker, allierer patologen Maura seg med Janes mann, FBI agent Gabriel Dean. Sammen bestemmer de seg for å forsøke å spore den mystiske morderens identitet. Da føderale agenter plutselig dukker opp, skjønner både Maura og Gabriel at de er innblandet i en sak som går langt dypere enn en vanlig gisselsituasjon. Bare Jane, som holdes gissel av den bevæpnede kvinnen, har nøkkelen til mysteriet. Bare hun kan løse det - hvis hun overlever natten.

Forlag Hr. Ferdinand

Utgivelsesår 2008

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Patolog Maura Isles, åpner en likpose med en ung kvinne, som angivelig har druknet. Kvinnen er iskald, men til Mauras gru, åpner kvinnen øynene. Hun lever!
Maura får kvinnen overført til sykehuset, men det skal vise seg at den ukjente kvinnen ikke akkurat er en mønsterpasient. Innen kort tid har hun myrdet sikkerhetsvakten som vokter henne. I tillegg tar hun Maura og fem andre som gisler; deriblant den høygravide politietterforskeren, Jane Rizzoli.

En thriller som berører.

• "The Mephisto Club" av Tess Gerritsen