Det siste toget til London

av (forfatter) og Miriam Lane (oversetter).

Anemone 2020 E-bok

Wien, 1936: Seksten år gamle Stephan, eldste sønn i en velstående jødisk familie, lever en sorgløs tilværelse og drømmer om å bli dramatiker. Hans beste venn er femten år gamle Zofie-Helene, mattegeni og datter av en kvinnelig avisredaktør med sterke anti-nazistiske meninger. Alle drømmene deres knuses imidlertid den dagen tyskerne invaderer byen. Nederlandske Truus Wijsmuller, eller tante Truus som alle kaller henne, risikerer livet for å smugle jødiske barn ut av nazistenes jerngrep. Stephan og Zofie-Helene er blant de som kjemper mot klokka for å komme med på det siste toget til London. Basert på en sann historie.

Basert på en sann historie om en heltemodig kvinne som reddet tusenvis av barn fra nazistenes klør.

Meg Waite Clayton har skrevet flere romaner som har vært bestselgere i USA. Det siste toget til London er hennes internasjonale gjennombrudd og ble solgt til 19 land allerede før utgivelse. Forfatteren er født i Washington D.C og bor nå i California.

Forlag Anemone

Utgivelsesår 2020

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Geertruida Wijsmuller-Meijer

torsdag 23. september 2021.

En av de sterkeste bøkene jeg har lest fra tiden før og under den siste verdenskrigen. Mer enn ti tusen jødiske barn ble reddet fra de tyske nazistene i Østerrike. Boka er en roman basert på virkelige hendelser som vi kan lese om under Kindertransport - Wikipedia og Geertruida Wijsmuller-Meijer - Wikipedia.

Det er ingen tvil om at dette er en sterk historie, det gjør alltid litt ekstra inntrykk når en bok er basert på virkelige hendelser. Men jeg synes boka er tungt skrevet, det er vanskelig å få med meg nyansene og de små detaljene.
Terningkast 3.

Bøker lest