Det siste jurymedlemmet

av (forfatter) og Truls Holst Kopperud (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

23 år gamle Willie Traynor kjøpte den konkurstruede lokale ukeavisen The Ford County Times i 1970. Men opplaget fortsetter og synke, og Willie er i ferd med å miste håpet. Men så blir alemoren Rhoda Kassellaw voldtatt og myrdet foran øynene på sine to barn. Før hun dør, rekker hun å si at det var Danny Padgitt som gjorde det. Willie slår saken stort opp, og selger aviser som aldri før. Han vinner også respekt fordi han tør å sette seg opp mot den mektige Padgitt-klanen. Danny Padgitt blir dømt til fengsel på livstid til tross for at han truer jurymedlemmene med døden hvis de finner han skyldig. Men i staten Mississippi betyr ikke livstid mer enn ni år i fengsel, og etter ni år blir Danny løslatt på prøve. Han vender tilbake til Ford County - hevnens time er kommet.

Etter 9 år blir Danny Padgitt løslatt på prøve og vender tilbake til Ford County. Hevnens time er kommet...Willie Traynor er bare 23 år gammel da han i 1970 kjøper den konkurstruede lille, lokale ukeavisen The Ford County Times. Men opplaget fortsetter å synke, og Willie er i ferd med å miste håpet. Men så blir alenemoren Rhoda Kassellaw brutalt voldtatt og myrdet rett foran øynene på sine to små barn. Det siste Rhoda sier før hun dør i armene til sin nabo, er: "Danny Padgitt gjorde det."

Willie slår saken stort opp, og selger aviser som aldri før. Han vinner også respekt fordi han tør sette seg opp mot den mektige Padgitt-klanen, som har tjent seg rike på mer eller mindre lysskye foretak gjennom generasjoner.

Men denne gangen hjelper ikke penger og makt Danny Padgitt. Han blir funnet skyldig og dømt til fengsel på livstid til tross for at han truer jurymedlemmene med døden hvis de finner ham skyldig. Men i staten Mississippi betyr ikke livstid mer enn ti år i fengsel. Etter 9 år blir Danny Padgitt løslatt på prøve og vender tilbake til Ford County. Hevnens time er kommet...

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004