Det samme hav

av (forfatter) og Kjell Risvik (gjendikter).

Pax 2001 Innbundet

Albert Danon er enkemann og prøver å få tak på livet sitt igjen etter at hans kone nylig døde av kreft. Sønnen Enrico har dratt til Tibet for å miste eller finne seg selv. Sønnens kjæreste Dita flytter delvis inn hos faren, nærmest som en datter i huset, men Alberts følelser er ikke helt platoniske. Bettine, Alberts nære venninne og kollega, er bekymret for sin gamle venn. I mellomtiden får Dita en annen elsker, en direkte og ukomplisert fyr, samtidig som en filmprodusent også er ute etter henne. Stemmene og fortelleingene i disse trekantene, skapt av kjærlighet og begjær, berører hverandre stadig.

Albert Danon er enkemann og prøver å få tak på livet sitt igjen. Hans kone Nadia er nylig død av kreft. Sønnen Enrico har dratt til Tibet for å miste eller finne seg selv. Sønnens kjæreste Dita flytter delvis inn hos faren, nærmest som en datter i huset, men Alberts følelser er ikke helt platoniske. Bettine, Alberts nære venninne og kollega gjennom mange år, er bekymret for sin gamle venn. I mellomtiden får Dita en annen elsker, en direkte og ukomplisert fyr, samtidig som en filmprodusent også er ute etter henne. Stemmene og fortellingene i disse trekantene, skapt av kjærlighet og begjær, berører hverandre stadig.
Gjennom et lyrisk og rytmisk språk viser DET SAMME HAV en ny og overraskende side i Amos Oz' forfatterskap. Sorg, hengivenhet og ulykkelig kjærlighet er temaer i denne poetiske romanen. Det er en hjerteskjærende og samtidig sexy og morsom fortelling.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2001

Maria kan også spå i grut.(…) I kaffen er det godt nytt å se, men også dårlig. Det dårlige er at tiden flyr. Det gode er at tiden leger.

Noen ganger da han var liten, pleide han å forestille seg at faren var forsvunnet, at han var blitt sendt til Brasil, eller hadde flyttet inn hos en annen kvinne, og at moren og han var blitt igjen alene og kunne leve et stille, avskjermet liv og trøste hverandre. Han ville at all trafikken mellom foreldrene hans skulle flyte gjennom hans eget veikryss, og ikke gjennom en tunnel bak hans rygg.

Nadja var halvhjertet, for bestevenninnen hadde hvisket noe til henne om hva kjærlighet egentlig var, at den ikke må vekkes før den selv vil.

Noen ganger tok hun på seg selv med fingrene. Hviskende fortalte hun bestevenninnen om det og hun pleide å si, når man elsker noen, er det annerledes, men hvordan forklarer man sommerfugler for en skilpadde?

• "Dikt om liv og død" av Amos Oz
  • "Plutselig i skogens dyp" av Amos Oz