Det sa min far

Mr. Lee - en historie om krig, kjærlighet og nudler

Kagge 2010 Innbundet

Forfatteren forteller her historien om sin far som startet sitt liv som flyktning under Koreakrigen og som endte opp som kjendis, innvandrerikon og vellykket forretningsmann i Norge.

Mr. Lee er kjent som hele Norges nudelkonge, det blide ansiktet fra tv- og filmreklame. Dette er historien om hvordan han startet sitt liv som flyktning under Koreakrigen og endte opp som kjendis, innvandrerikon og vellykket forretningsmann i Norge. Den sørkoreanske gutten Chul Ho Lee var 13 år gammel da Koreakrigen brøt ut. Han kom bort fra foreldrene sine og ble hardt skadet under at angrep. Mot alle odds fikk han komme til Norge for å få medisinsk behandling. Den unge gutten var et eksotisk innslag i Oslos bybilde på slutten av 1950-tallet. Det var også her han fikk sjansen til å bygge opp sitt nye liv; han lærte seg norsk, jobbet som bud, dotømmerassistent og statist, og utdannet seg senere til kokk. Drømmen til den unge koreaneren var å starte sin egen restaurant. Talløse forsøk, prøving og feiling ga etter hvert resultater. Historien om Chul Ho Lee handler om livsvilje og pågangsmot, og om hva som er mulig å oppnå hvis man ikke gir opp. Boka forteller også om hva det vil si å oppleve stor kjærlighet, tapt kjærlighet og gir et innblikk i hvordan det har vært å være en av de første innvandrerne i Norge.

Forlag Kagge

Omtalt sted Oslo Korea

Omtalt person Chul Ho Lee

En nydelig biografi om en fantastisk mann. Jeg brukte litt tid på å komme inn i den - av den enkle grunn at jeg trodde jeg hadde tatt med meg en kokebok fra biblioteket og ikke en biografi. Det var for meg en veldig rørende bok, fordi Chul Ho Lee minnet meg om min egen far - alltid optimist, så seg aldri tilbake og så alltid etter muligheter. For å si det slik: Hadde jeg ikke hatt han som far hadde jeg kanskje vært skeptisk til biografien. Mye virker som det ikke er mulig, hun sier det selv, for eksempel i : "En gang de to skulle møtes på Theatercafeen, var Jon litt tidlig ute. Han satt og ventet da han så Mr.Lee komme inn i lokalet og hilse på kjente og ukjente mens han delte ut postkortene sine til alle som ville ha Enhver annen kjendis som uoppfordret delte ut autografen sin, kunne man ha mistenkt for å ha mistet bakkekontakten. Men ettersom det var Mr.Lee, møtte folk ham med smil og glede." Enkelte mennesker kan gjøre uvanlige ting kun i kraft av å være seg selv. Det kan være vanskelig å beskrive det bra, men det synes jeg Irina Lee gjør. Det er selvfølgelig også morsomt for meg å få beskrevet ting jeg husker godt - for eksempel "Tause Birgitte"i Casino og hva som skjedde.

Er du litt tom i magen, blir du litt tom i huet. Det sa min mor.

• "Ti tette og en badehette" av Frode Øverli
  • "Hersketeknikk - en slags håndbok" av Hilde Sandvik
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "Klassen - fortellinger fra et skoleår" av Marte Spurkland
  • "Engel av nylon - roman" av Helene Uri
  • "Hjemme - en kort historie om de nære ting" av Bill Bryson
  • "Jeg vinket ikke, jeg druknet - roman" av Anne B. Ragde
  • "Taita og den 7. gåten" av Wilbur Smith
  • "Else går til psykolog" av Else Kåss Furuseth
  • "Hvorfor hopper jeg" av Naoki Higashida
  • "Det vi kan stå for" av Geir Lippestad
  • "Mammas svik - datterens gripende historie fra Alvdal-saken og Gjerdrum" av Anne-Britt Harsem