Det regnet fugler

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Heftet

ISBN13 9788202704087

EAN 9788202704087

Omtalt sted Canada

Om å vere fri...

Åttiåringane Tom og Charlie bur djupt inne i ein skog i Canada - dei bur kvar for seg og er fornøgde med det. Utan band og ansvar kjenner dei seg fri! No og då er dei i kontakt med eit par karar som dyrkar hasj og skaffar dei nødvendige ting, Livet her og no er viktig-døden fryktar dei ikkje - den er ein del av livet.....

Så kjem ein kvinneleg fotograf og ei psykisk sjuk kvinne til dei. Den siste har rømt frå ein psykiatrisk institusjon som ho ikkje vil tilbake til! Einstøingane må gjere val.

Boka er spesiell både i form og språk. Forfattaren brukar språket meisterleg etter mi meining.

Romanen er original, uvanleg og gjorde inntrykk på denne lesaren
Natur, alderdom, kjærleik og framfor alt: Fridom!
Gamlingane er i livet så lenge dei lever!

Jeg ble besnæret av baksideteksten og tok boka med meg hjem og etter min smak så innfridde den til fulle! Litt forvirrende en liten stund, men ellers gikk den rett i hjertet på meg! Historien om Charlie og Marie-Desneige var så vakkert og vart beskrevet og jeg leste hele boken i en jafs. For den som liker barske menn, villmark, kjærlighet og dramatikk er denne lille boka midt i blinken!

Tidlig på 1900-tallet, herjet en rekke kraftige skogbranner i Ontario. Mange døde, og nå er en kvinnelig fotograf på jakt etter de som ennå lever. Et navn går nemlig igjen i alle fortellingene hun har hørt så langt; Ted/Ed/Edward Boychuck. Hun må dypt inn i de veldige skogene i Canada for å finne spor etter ham. På et avsidesliggende hotell, får hun en veibeskrivelse, og havner i hytta til Charlie. Han og naboen, Tom, kan fortelle at han hun søker er død. De har allerede gravlagt ham.

Bruno, som dyrker marihuana på tomta til Boychuck, kommer til hotellet med en gammel dame. Han forteller bestyreren, Steve, at hun er tanten hans. Tydeligvis har hun vært sperret inne ved en psykiatrisk institusjon i over 60 år. Alt tyder på at hun er frisk som en fisk, og aldri har vært noe annet. Nå vil Bruno ta henne med til de jevnaldrende eneboerne Charlie og Tom. Det lille samfunnet vil aldri bli det samme igjen.

Nydelig og annerledes historie, hvor den eldre garde har hovedrollen. Lettlest og rørende.

"Det regnet fugler" av Jocelyne Saucier er en vakker roman. Den handler om Charlie og Tom, som bor dypt inn i Cannadas skoger. De to er i 80 årene og har bestemt seg for å leve resten av sine liv etter egne regler. Men idyllen blir fort forstyrret av to kvinner. Den ene kvinnen er en fotograf, som er på jakt etter historier fra overlevende etter storbrannene som herjet og raserte Ontario 80 år tilbake. Den andre er en kvinne i 80-årene, som har rømt fra en psykiatrisk klinikk. Denne romanen er en hyllest til naturen, friheten og det dypt menneskelige, kjærligheten, alderdommen og det å få nye sjanser mot slutten av livet.

Skjønnlitteratur som hovedsakelig handler om alderdommen.

• "Tre dager senere var hun borte" av Christian White
  • "Enkepalasset" av Anne Nyheim