Det nye livet

av (forfatter), Ayfer Erbaydar (oversetter) og Alf Storrud (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

Boken handler om den unge studenten Osman, som sammen med sin venninne Jean blir besatt av en roman. En dag forsvinner Jean, og Osman drar ut på en reise på kryss og tvers gjennom Tyrkia for å finne henne. Underveis føler han at han kommer tettere på den åpenbaringen som den omtalte romanen lover. Har ordliste.

«En dag leste jeg en bok som forandret hele livet mitt.» Med disse ordene begynner tyrkiske Orhan Pamuks Det nye livet. Osman, en ung student i Ankara, møter den vakre Jenan, og blir gjennom henne oppmerksom på en besettende roman. Han kutter studiene og vender hele sin oppmerksomhet mot boka som rommer et underlig, magisk lys og løfter om et nytt liv.Men så forsvinner Jenan, og den forelskede Osman legger ut på en reise som bringer ham på kryss og tvers i Tyrkia. Osmans odyssé tilbakelegges per buss i kuperte fjellandskap og gjennom avsidesliggende landsbyer, der farer og merkverdige hendelser lurer.Det nye livet er en moderne fabel, en mysteriefortelling om liv og død, om kjærlighet, om romaner og lesningens innflytelse.Nobelprisen i 2006 ble tildelt Orhan Pamuk «som i sin søken etter hjembyens melankolske sjel har oppdaget nye sinnbilder for kulturens kamp og sammenveving».

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205370876