Det norske samfunn

av (redaktør) og Lise Kjølsrød (redaktør).

Gyldendal akademisk 2003 Heftet

Boken utkom første gang i 1968. Verket er ajourført ved årtusenskiftet, både data- og temamessig. Analysene legger vekt på utviklingen i Norge de siste 20 årene, og på tendensene som vil prege samfunnet i årene fremover. Har litteraturlister og stikkordregister.

Ny utgave av standardverket om vårt samfunn. Boka er ajourført ved årtusenskiftet, ikke bare når det gjelder aktualiserte data, men også temamessig, med analyser av familieformer, olje og økonomi, forbruk, livsstil og fordeling, flytting og livsløp, velferd, arbeid, helse og ulikhet, kjønn og sosial klasse, utdanning, medier, kultur og religion, makt, demografi og det flerkulturelle Norge. Med norsk historie som et bakgrunnsteppe legger analysene vekt på utviklingen i Norge de siste tjue år, og på tendensene som vil prege det norske samfunn de nærmeste år. De 18 kapitlene tar for seg sentrale områder i det moderne Norges utvikling, og sammenlignes med andre land. Det legges fram en serie omfattende, detaljerte og til dels overraskende utviklingstrekk, og hvilke utfordringer vi står overfor.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205315471

EAN 9788205315471

Sosiologibøker og noe (samfunnsvitenskapelig)metode. Er markert litt i noen av bøkene, men de er i god stand. Selges rundt halv pris eller lavere.

• "Nære fremmede - pasientkulturen i sykehus" av Dag Album
  • "Moderne sosiologisk teori" av Gunnar C. Aakvaag
  • "Samfunnsliv - innføring i sosiologiske tenkemåter" av Willy Martinussen
  • "Handling og samfunn - sosiologisk teori i utvalg" av Dag Østerberg
  • "Sosiologisk leksikon" av Olav Korsnes
  • "Under vulkanen" av M. Lowry
  • "Mennesker og samfunn - innføring i sosiologisk forståelse" av Per Morten Schiefloe
  • "Arbeid, kapital, fremmedgjøring - sentrale tekster av Karl Marx" av Karl Marx
  • "Samfunnsvitenskapelige tenkemåter" av Harald Grimen
  • "Deltagende observasjon" av Katrine Fangen
  • "Det fleksible mennesket - personlige konsekvenser av å arbeide i den nye kapitalismen" av Richard Sennett
  • "Arbeiderkollektivet - en studie i de underordnedes sosiologi" av Sverre Lysgaard