Det moderne

et essay om Vestens kultur

1740-2000

Gyldendal 1999 Innbundet

Boken forsøker å tolke de siste århundrers vestlige kultur ut fra en bestemt oppfatning av hva det moderne eller modernitet består i. I fremstillingens løp fortelles det mange historier og anekdoter, det overordnede siktepunktet er likevel å frembringe et helhetsbilde, en syntese, av den moderne kulturs forvandlinger og stridigheter, slik det kommer til uttrykk på en rekke områder: filosofi og vitenskap, kunst og litteratur, politikk, moral og estetikk. Har litteraturliste og stikkordregister.

I denne boken tas vi med på en oppdagelsesreise i historien. Ferden begynner i årene før Den franske revolusjon, da europeisk kultur er i støpeskjeen og religionens herredømme over sinnene utfordres av tankens frihet, av troen på opplysning, fornuft, vitenskap. Reisen ender i vår egen tid, da hele det moderne prosjekt er kommet i søkelyset. Man skal lete lenge etter et mer ambisiøst verk. Man skal lete lenge etter en bok som gir et så vidt utsyn og så rikt utbytte. Dag Østerberg er en formidabel veiviser gjennom 250 års kulturhistorie. Han skriver like spennende om musikk og litteratur og kjønnsmoral som om filosofi, vitenskap og samfunnsutvikling. Overalt leter han etter egenarten ved Vestens kultur . etter de lange linjer, etter de geniale nyskapere. Det moderne er en inspirerende bok for alle som ønsker å vite mer om hele vår kultur.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205264861

EAN 9788205264861

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 1700-tallet

Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..

• "Skrivefrukter - epistlar, artiklar, småstykke frå norsk litteratur 1963-1978" av Einar Økland
  • "Det femte monarki og andre essay" av Jon Hellesnes
  • "Keisaren - ein diktators fall" av Ryszard Kapuściński
  • "Bokhistorie" av Tore Rem
  • "Sosiologiens nøkkelbegreper - og deres opprinnelse" av Dag Østerberg
  • "Fra Gud til Gucci - et essay om makt" av Erling Dokk Holm
  • "Tyrannosaurus text - essay" av Kjartan Fløgstad
  • "Tu Fu" av Tu Fu
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Pantagruel - en roman" av Francois Rabelais
  • "De nasjonale strateger" av Rune Slagstad