Det merkelige tilfellet Leira og Doktor Didriksen

to svigerbrødres bekjennelser

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

En fortelling om to moderne menneskers møte med middelalderen eller kanskje en fortelling om en reise inn i deres egen psyke. To svigerbrødre våkner opp i skogen ved Oslofjorden etter en fuktig kveld med opphetet debatt. Sivilisasjonen slik de kjenner den er forsvunnet. Snart dukker to kuttekledte munker opp og ror dem over til Hovedøya, hvor de avhøres av en tyrannisk abbed med inkvisitoriske spørsmål. Slik begynner Leira og Doktor Didriksens reise gjennom Norge og Europa i tiden før reformasjonen i en psykose eller en faktisk tidsreise, alt introdusert av den pensjonerte psykiateren Elias Eftedal. Martin Tesli (f. 1978) kommer fra Oslo. Han er lege, spesialist i psykiatri og forsker. Det merkelige tilfellet Leira og doktor Didriksen er hans debutroman. «Martin Tesli debuterer med en forbløffende og velskrevet roman spekket med idéhistorisk kunnskap, humor og karnevaleske opptrinn.» «Forfatteren trekker inn historiske personer i uventede scener og levendegjør historien. Og han tilfører den sitt eget. Her er det karnevaleske opptrinn og bakkanaler, filosofiske og teologiske drøftinger, bakt inn i en temmelig besk satire som er både spennende og morsom, med spark til vår tids reality-tv.» Anne Schäffer, Vårt Land

Forlag Vigmostad Bjørke

• "Maggie-min" av Betty Smith
  • "Himmlers kokk" av Franz-Olivier Giesbert
  • "Den tilfeldige lærling" av Vikas Swarup
  • "Ravnen" av Lionel Davidson
  • "Bombemakeren og kvinnen hans - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson
  • "Presidentens hatt - roman" av Antoine Laurain
  • "Gildra - roman" av Hilde Susan Jægtnes