Det lyser i stille grender

fotograf Wilses forunderlige livsverk

av (forfatter) og A.B. Wilse (foto).

Vigmostad Bjørke 2018 Heftet

«Neket er spurvens juletre,» noterte fotograf Anders B. Wilse om et av sine mange julefotografier. Som 18-åring pakket Wilse kofferten og utvandret til Amerika. Han opplevde eventyr og vill natur, men også fattigdom og elendighet. I et dramatisk skipsforlis var han en av få som berget livet. Da han vendte tilbake, var det med ideer som skulle forme det bildet vi i dag har av Norge. Da han døde, etterlot han seg nærmere 250.000 fotografier; bilder som i dag er en del av vår felles nasjonalarv. Dette vakre heftet er en samling minner fra tidligere tiders Norge, som forteller om våre oldeforeldres og besteforeldres gleder, sorg og vemod. Og ikke minst håp. Historien om Wilse er en fascinerende fortelling om skapertrang og pågangsmot. I dette heftet har vi konsentrert oss om vinterbilder og julestemning. Mange av de håndkolorerte bildene er tidligere upublisert. «Det lyser i stille grender» er en reise tilbake til gamle dager. Da mørket var stillere og dypere, men stjernene skinte klarere. Gledelig jul!

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241931772

EAN 9788241931772

Omtalt person A. B. Wilse

Har kommet så langt at jeg trenger en ny liste.

• "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "1800-tallets kvinner - på vei til stemmerett" av Elisabeth Aasen
  • "Du grøne, glitrande - ei hyllest til juletreet" av Oddgeir Bruaset
  • "Nelson Mandela" av Teresa Grøtan
  • "Juleglimt" av May Grethe Lerum
  • "Slektsgransking - steg for steg med praktiske eksempler" av Liv Marit Haakenstad
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy
  • "101 tv-serier - fra The Simpsons til The Sopranos, fra Riget til Game of Thrones" av Aslak Nore
  • "Huden - alt om vårt største organ" av Yael Adler
  • "Marius inspirasjon - klassikere, nye ideer, kreativ fargebruk, tidslinje og kuriosa" av Vigdis Augusta Yran Dale
  • "Norges låver" av Eva Røyrane
  • "Vi var mange - kvinneaktivister fra 70-tallet forteller" av Ellen Aanesen