Det herlige nederlaget

av (forfatter), Marit Øvergård (oversetter) og Gustav M. Galåsen (oversetter).

Nova 2013 Innbundet

Den danske forfatteren Sven Hazel, som døde i Barcelona i 2012, 95 år gammel, etterlot manuskriptet Det herlige nederlaget, som beskriver kamphandlingene i Berlin før det endelige og siste slaget. Denne historien av stor interesse for Hazels mange trofaste lesere. Dette er Hazel på sitt beste. Vi møter igjen den fargerike og sammensveisede gjengen med den rå og grovkornede soldathumoren. Gamle, Lillebror, Porta, Gregor Martin, Julius Heide, Legionæren og Barcelona. De kjemper fortsatt i Straffebataljonen og forflyttes nå til hovedstaden, som dag og natt bombes nådeløst av de allierte. Hitlers tusenårsrike faller i grus uten at Hitler selv vil erkjenne nederlaget. Stridserfarne veteraner fra Østfronten innser at det hele må ende med døden og utslettelse - de kjenner til de tyske SS-styrkenes likvideringer og herjinger i de okkuperte områdene. Stalins røde hær ønsker en grusom hevn. Sven Hazels bøker er ugitt i mer enn 53 millioner eksemplar og oversatt til 25 språk. Norge er det første av disse landene som utgir historien Det herlige nederlaget. Jubileumsboken har også med 5 historier som ikke har vært publisert siden 1958, utdrag fra alle 14 bøkene i serien, en bred omtale av forfatteren med private bilder utlånt av familien og det aller siste intervjuet med forfatteren. Sven Hazels krigsbøker har solgt nær en million eksemplarer i Norge gjennom 50 år. Jubileumsboken markerer at det i 2013 er 60 år siden Sven Hazels første bok De fordømtes legion utkom i 1953. Boken er samtidig en hyllest til en stor forfatter og hans unike forfatterskap. I Danmark har De fordømtes legion vært i salg uavbrutt i snart 60 år, noe som er enestående i dansk litteraturhistorie.

Forlag Nova

Utgivelsesår 2013