Det grovmaskede nettet

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

I den grådisige byen Maardam, et sted i Europa, arresteres Janek Mattias Mitter, gymnaslæreren som finner sin kone myrdet, men som ikke kan huske om det var han som drepte henne. Hva vet han egentlig om kvinnen som var hans hustru? Førstebetjent Van Veteren og hans medarbeidere står foran et møysommelig arbeid dersom de vil finne frem til sannheten om Eva Ringmar og hvorfor hun måtte dø.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340268

EAN 9788205340268

Serier Gyldendal krim Van Veeteren

Genre Politi og detektiver Krim

Jeg hørte denne boka som lydbok i sommer. Det ble dessverre en skuffelse for både meg og resten av familien. Boka var rett og slett litt kjedelig. Figurene fremstår som relativt endimensjonale og platte, og det er lite spenning underveis.

Jeg har skrevet en lengere omtale på bloggen min, for den som måtte være interessert.

• Er De ikke bra, førstebetjent?
  • Jo takk, bare litt vondt i korsryggen ...
  • Kommer sannsynligvis av galt kosthold. De ville bli forbløffet hvis jeg fortalte Dem om kostholdets innvirkning på muskler og muskelspenninger.
    Ikke forbløffet, tenkte Van Veeteren. Jeg ville blitt forbannet. Kunne faktisk komme til å begå handlinger som gjorde at jeg ble nødt til å arrestere meg selv.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Førstebetjenten og tausheten" av Håkan Nesser
  • "Münsters sak" av Håkan Nesser