Det er vi som er her nå

en livsfilosofi

Kagge 2021 Innbundet

Med hendelser og opplevelser fra sitt eget liv som omdreiningspunkter har Jostein Gaarder skrevet en personlig, vakker historie, et forsøk på å forstå verden, en livsfilosofi.

I denne sjarmerende og fabulerende fortellingen vender han tilbake til tanker som har opptatt ham bestandig. Fra han som barn en dag så verden, liksom for første gang, og spurte seg: Er det ikke rart at vi lever? Er det ikke rart at verden fins? Eller da han noen år eldre, i skogen under åpen himmel, kjenner at han virkelig tilhører denne verden, at han ikke bare er i naturen, men selv er natur. Gaarder begrenser seg ikke til vi som er her nå, men skriver engasjerende og lettfattelig om det store smellet for 13,7 milliarder år siden. Slik plasserer han fortellingen om Jorden i en kosmisk verdensorden. Ikke minst holder han oss fast med det viktigste av alle spørsmål: Hvordan skal vi, sammen, klare å ta vare på vår sivilisasjon, selve livsgrunnlaget på Jorden? Det er vårt ansvar, vår forpliktelse -- overfor alle barnebarn, og alle deres barnebarn. For det er vi som er her nå.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2021

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Jostein Gaarder

Jostein Gaarder er et navn jeg forbinder med barndommen. Han har skrevet flere bøker for barn og unge, alle relativt filosofiske. Denne gangen har han skrevet et filosofisk brev til sine barnebarn. I bokform. Et brev som er åpent for oss alle å lese. Et brev som er ment for framtiden. For hvordan vil verden være når disse barnebarna er gamle? Vil den være slik vi kjenner den i dag, eller vil den være annerledes? Og hvordan vil det være å sitte på slutten av 2000-tallet og se tilbake på i dag?

Gaarder tar oss med på en reise gjennom sitt liv og sin oppvekst. Han skriver om hendelser som satte dype spor hos ham allerede som barn og oppdagelser som ledet ham inn på den livsveien han har gått. Det er kanskje ikke så overraskende å høre at Gaarder allerede som barn var ganske så filosofisk av seg.

Samtidig med disse tilbakeblikkene diskuterer han virkelige og svært relevante vitenskapsteorier, men hele tiden sett med et filosofisk blikk. Det var svært interessante å se kjente teorier, ikke fra et vitenskapelig standpunkt, men et filosofisk. Hele boken er med på å sette et nytt lys på det vi allerede vet, og undre oss på hvordan disse teoriene vil påvirke fremtiden.

Det er vi som er her nå er ikke en lang bok. Men med sine knappe 200 sider innehar den tyngre tematikk enn man først tenker når man ser den lille boka. Og sine få sider til tross, er ikke dette en bok man bare raser gjennom. Dette er en unik leseopplevelse! Anbefales!

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: Det er vi som er her nå

«Pessimisme er bare et annet ord for latskap, jeg liker ikke å kalle meg optimist heller. Da har man liksom forskanset seg mot livets realiteter» Jeg likte dette!

Ubeskrivelig vakker. Litt tung start, men så ble det en ren nytelse.

Om det er noe livet har lært meg, så er det at mennesker er mennesker er mennesker. Under et tynt lag av kulturforskjeller tenker vi ikke alltid så forskjellig. Vi har mange av de samme behovene og er ofte opptatt av de samme filosofiske spørsmålene.

• "Den norske skyld - en beretning fra rettssaken mot Philip Manshaus" av Anne Bitsch
  • "Tråder av tårer" av Maud Angelica Behn
  • "Du kan få det bedre - forstå mer av deg selv og relasjonene dine" av Peder Kjøs
  • "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Ordbok for overlevelse - om å bli voksen og overleve" av Ingeborg Senneset
  • "Antikken på trikken" av Knut Saanum
  • "Livssorg - når livet ikke ble slik du hadde tenkt" av Janette Røseth
  • "Brev til psykologen" av Tirill Brenden Sæther
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Å sørge - en bok om tap, sorg, kraft og håp" av Kristiane M. Hansson
  • "Hvile - alt vi vinner ved å la være" av Siw Aduvill