Det er slutt

Aschehoug 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788203296055

EAN 9788203296055

Boka gir en tilnærming til samlivsbrudd gjennom den person som har fått nok. For meg blir de ulike historier ganske tamme fordi det valgte perspektiv ikke er spesielt interessant i seg selv. De ulike forsvarstaler er subjektive oppramsinger av menneskelig svakhet. Denne svakhet kan beskrives både bedre og mer reflektert av andre. Det gjøres også til gangs når det i boka siteres fra forfattere som Knausgård, Tiller og Ibsen. Boka tar også tanker, følelser og handlinger fra de ulike bruddhistoriene og setter det inn i en terapeutisk/psykologisk ramme. Dette for å beskrive det som skjer med et så presist språk som mulig. Eksempelvis kan mannens reaksjon være "dysfunksjonell mannlig stahet" eller en handling kan defineres som en "hypermobiliserbar forsvars- og unnvikelsesrefleks." Om ikke det er gøy så vet ikke jeg. Jeg får nærmest lyst til å skille meg slik at jeg kan bruke alle de fine ordene og begrepene i oppbruddsfasen. Nei da, det er helt mulig å hente stoff i boka selv om man lever i et fungerende og godt forhold. Litt klokere blir en jo og det skader jo ikke å vite at den dragning man dessverre kan fornemme i forhold til alternative partnere kan klassifiseres inn i kategorien "kåthet på avveie". Det gjør jo den følelsen mer håndterbar for noen og enhver. Det er i så fall ikke så lite.

Mye gjentakelser, ble langdryg

• "Hemmelighetene bak et lykkelig parforhold - syv nøkler fra verdens fremste samlivsforsker" av Gottman. John
  • "Å elske og bli elsket - hvordan ta vare på kjærligheten?" av Bjørk Matheasdatter
  • "Ungdomskilden - 12 gode valg for livet" av Audun Myskja
  • "Hammerkoden - du blir ikke lykkelig av å være best, men du er på ditt beste når du er lykkelig" av Øyvind Hammer
  • "Men størst av alt er begjæret - kjøttets higen i liv og litteratur" av Sissel Gran
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Kjærlighetens tre porter - vendepunkter i nye og gamle forhold" av Sissel Gran
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes
  • "Hyllest til den modne kvinnen - András Vjdas amorøse erindringer" av Stephen Vizinczey
  • "Kunsten å tenke klart" av Rolf Dobelli
  • "Jeg skulle ha sagt jeg elsker deg - 12 samtaler om kjærlighet, lengsel og anger ved livets slutt" av Audun Myskja