Det er nå du lever

en veiviser til åndelig opplysning

av (forfatter) og Erik Frisch (oversetter).

Damm 2005 Heftet

Forfatteren oppfordrer andre til å finne sitt sanne jeg i nået, og gjenopprette kontakten med vår fundamentale væren og uttrykke oss gjennom vår spesielle guddommelige virkelighet i den fysiske verden.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788204116307

EAN 9788204116307

Serier Sjel, kropp og sinn Damm pocket

For mange mennesker ( like me :-). ) har det vært slik at begrensninger, mislykkethet, savn, sykdom eller smerte har vist seg å være deres beste læremester. Det lærte dem å kvite seg med falske selvbilder og overfladiske egodikterte mål og ønsker. Det ga dem dybde, ydmykhet og medfølelse. Det gjorde dem virkeligere.

En tigger hadde sittet i veikanten i over tredve år. En dag kom en fremmed gående forbi. "Har du noen småpenger?" mumlet tiggeren og rakte frem luen med en mekanisk bevegelse. "Jeg har ingenting å gi deg," sa den fremmede. Så spurte han: "Hva er det du sitter på?" "Ingenting," svarte tiggeren. "Det er bare en gammel kasse. Den har jeg sittet på så lenge jeg kan huske." "Har du noen gang sett inni den?" spurte den fremmede. "Nei," sa tiggeren. "Hva skulle det være godt for? Det er ikke noe der." "Ta en kikk," insisterte den fremmede. Tiggeren fikk møysommelig lirket opp lokket. Med en blanding av overraskelse, mistro og glede oppdaget han at kassen var fylt med gull.

Jeg er den fremmede, som ikke har noe å gi deg, men som ber deg ta en kikk inni. Ikke inni kassen, slik som i lignelsen, men i noe enda nærmere: inn i deg selv.

"Men jeg er ingen tigger," svarer du kanskje.

De som ikke har funnet sin virkelige rikdom, den sterke gleden ved å være til, og den dype, urokkelige freden det bringer med seg, er tiggere, selv om de lever i materiell velstand. De søker i det utvendige etter nytelse og tilfredsstillelse, etter selvbekreftelse, trygghet eller kjærlighet, samtidig som de bærer på en skatt innvendig som ikke bare omfatter alt dette, men som er uendelig mye større enn noe av det verden kan by på.

Du forlanger ikke at situasjoner, livsforhold, steder eller menesker skal gjøre deg lykkelig, for deretter å lide under det når ting ikke lever opp til dine forventninger.

Som meditasjon, nesten.

lest og forkastet

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

• "Stillhetens stemme" av Eckhart Tolle
  • "Du får alltid det du ber om" av Esther Hicks
  • "En ny jord - om å ta det indre bevissthetsspranget mot åndelig oppvåkning" av Eckhart Tolle
  • "Suksessens sju åndslover - slik får du hjelp til å oppfylle drømmene dine" av Deepak Chopra
  • "Lev her og nå! - lev i nået - få ny energi og balanse" av Eckhart Tolle
  • "Du kan helbrede ditt liv" av Louise L. Hay
  • "Himmelske samtaler - bok 2" av Neale Donald Walsch
  • "Himmelske samtaler - bok 3" av Neale Donald Walsch
  • "Himmelske samtaler - bok 1" av Neale Donald Walsch
  • "Vekk din indre healer - gjenskap forbindelsen til universet ved hjelp av de nye energifrekvensene" av Eric Pearl
  • "Møt din skytsengel - en innføring i å møte din unike kraft" av Märtha Louise
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama