Det er ikke storken!

ei bok om jenter, gutter, babyer, kropper, familier og venner

av (forfatter), Michael Emberley (illustratør) og Kjersti Scheen (oversetter).

Omnipax 2006 Innbundet

En humoristisk og informativ bok om kropp og familie. I tekst og bilder forklarer den forskjellen på en jente- og guttekropp, både utvendig og innvendig. Boka beskriver hvordan kroppen forandrer seg gjennom livet, fra barn til mann og kvinne, hvordan babyer blir til, graviditet og fødsel. Den tar opp ulike familietyper, positiv og negativ berøring, hvordan gutter og jenter egentlig er ganske like, og vennskap. Har register.

En hyggelig bok som gir svar på de mange spørsmål barn kan ha om hvor babyer egentlig kommer fra, om forskjeller og likheter mellom gutter og jenter og ikke minst om hvordan babyer blir lagd. Med bien og fuglen som veivisere får vi slått fast at babyer IKKE vokser på samme sted som maten havner når vi spiser den, et spørsmål svært mange småbarn bakser med. Vi følger fosterets utvikling fra knappenålshode- til vannmelonstørrelse og vi får tips om hvordan babyer uttrykker seg og om hva de liker. Også det vanskelige emnet OK og IKKE OK kos og berøring blir tatt opp. Alt i alt en sympatisk bok som kan gjøre det litt lettere å være forelder.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2006

Utrolig fin bok som tar for seg forskjellene på gutter og jenter, hvordan barn blir til og til og med hva som er god og hva som ikke er god berøring. Har lest den sammen med treåingene, og den passer nok fint for barn fra 3 år og oppover.

• "Snekker Andersen og julenissen" av Alf Prøysen