Det er her du har venna dine

noveller

Gyldendal 2000 Heftet

Forfatteren skildrer unge mennesker i ferd med å bli voksne. Rokk lengter vekk fra bygda, men det er jo her han har "venna sine". Novellene handler om vennskap, sjalusi og konkurranse, og hvor vanskelig det er å frigjøre seg. Dette er Kyrre Andreassens første bok.

Det er her du har venna dine fikk svært god mottakelse da den kom ut i 1997. Noe av årsaken ligger i det usnobbete, kruttsterke språket, en forfriskende stemme med nikk til amerikansk «skitten realisme». Men samtidig lodder korthistoriene dypt og er rike på nyanser, og tar det å vokse opp på et lite sted på kornet. Det handler om vennskap, om tilhørighet, men også om sjalusi, fyll og kjøreturer. Om det å frigjøre seg selv. Eller i hvert fall forsøke. I Det er her du har venna dine skildrer Kyrre Andreassen unge mennesker i ferd med å bli voksne. De hører hjemme på tettstedet Rotberg, med kraftverket, demningen, og den nedlagte jernbanestasjonen som kulisser. Men noen av dem lengter vekk. Rokk er i ferd med å bryte opp fra bygda. Han lengter bort fra den forurensede dammen, den råtne fisken og den klaustrofobiske forutsigbarheten. Men det er her han har «venna sine». En av dem er Gard. «Joda, Andreassen kan håndverket, og han lander ofte så fjellstøtt at det søkker i en . «Det er her du har venna dine» bør skaffe Kyrre Andreassen mange nye venner, langt ut over hjembygda.» Ingvar Ambjørnsen, VG «Eg las meg glad og litt rørt, og sjølv om eg ikkje har lappen eller peiling på bil, var eg heilt med, det var på Rotberg eg var.» Tove Bakke, Dag og tid

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205267725

EAN 9788205267725

"Veit du hva Graver`n gjør med folk han ikke tåler trynet på?" hvisker Gard.
Rokk rister på huet.
"Han snur kista."
"Å?"
"Sånn at dem graver seg nedover viss dem ikke er helt kalde likavæl."
"Kødd ell?"
"Har visst sagt det sjøl, mulig han kødder."

Jeg har fortalt historia om tanna til mange. Det eneste jeg aldri har sagt noe om er hvorfor hun slo; det er så lett å misforstå. Heldigvis insisterte hun på at vi skulle dra til legen. Han sydde litt og sendte oss videre til tannlegen. Jeg kjørte selv, hun var bare 17. Tannlegen satte bedøvelse, trakk ut røttene på tanna og ga meg et brett med smertestillende.
Først etter sju uker kunne jeg kysse henne.

Lange, interessante titler kan noen ganger være nok til at jeg kjøper ei bok.

To posar med mykje artigt, kr 100,-
Billig moro, med andre ord.

gamle favoritter

• "Monsterrytter" av Ingeborg Arvola
  • "Overgang til tertiær : gjenfortelling ; Gå under : noveller" av Jonny Halberg
  • "Barringer - roman" av Kyrre Andreassen
  • "Billigbok - dikt" av Øyvind Berg